Redan utställningshallen ger nordliga associationer. Den är visserligen av plast men ska likna ett hus av is och hålls uppe av två brusande fläktar som ligger som en ljudmatta i och runt hallen.
Umeås kommande gitarrmuseum
Det som visas upp är kultur i vid bemärkelse. Utanför plasthuset visas den väldigt traditionella bilden av Sverige med sparkar, midsommarstång och isblock. Inne i huset visas det nya, unga kreativa Umeå med bland annat olika bilder projicerade på skärmar, produkter som studenter från Designhögskolan gjort och ett smakprov från Umeås kommande gitarrmuseum.
Turnen går på 16 miljoner kronor och bekostas med 2 miljoner kronor av Sveriges turistorganisation Visit Sweden. Och man tror att Umeå kommer att dra turister till Sverige och Norrland.
– Ju längre bort man kommer från Sverige desto mer exotiskt anses norra Sverige vara, säger Viveca Burkhardt från Visit Sweden.
Hon tror att turnén kommer att öka kunskapen om regionen.
Prisar bilden av Umeå
Och den svenske ambassadören i Polen Staffan Herrström prisar bilden av Umeå. Bilden av Umeå och Sverige är just den bild som det officiella Sverige vill lyfta fram av landet.
– Det är innovativt, inspirerande och samtidigt informellt, säger han.
– Umeå presenterar sig på ett sätt som Sverige vill presentera sig.