Hotellen är fullbokade när många reser till Umeå inför helgens Brännbollsyra. Turneringen som har anor sen 70-talet har expanderat och blivit en hipp musikfestival där världstjärnor som Zara Larsson och DJ Kygo står på scen.
Letat inspiration runt om i världen
Men det är ingen slump som gjort att Brännbollsyran blivit vad den blivit. Det är en medveten strategi som ligger bakom satsningen.
– Vi reser runt mycket på olika internationella festivaler och försöker plocka bitar och verkligen älska det vi gör. Det tror jag är grunden till det här, säger festivalarrangören Peter Arkhults som också äger företaget Brännboll i Umeå AB som står bakom arrangemanget.
LÄS MER: Efter terrordåd – skärpt visitering på Yran
Målgruppen är unga mellan 18 – 25 år och dom lockas genom att få en stadsfestival bortom leriga tältåkrar. Och att festivalen vuxit rejält syns inte minst i räkenskaperna för bolaget Brännboll i Umeå AB. Omsättningen har gått från 4,6 miljoner kronor 2012-13 till över 21 miljoner förra året.
”Jag älskar verkligen brännboll”
Men vad betyder då brännbollsturneringen för brännbollsyran med tanke på att musiksatsningen vuxit för varje år?
– Brännbollen är vår själ och hjärta. Jag spelar fortfarande i ett lag och jag älskar verkligen brännbollen, säger Peter Arkhult som driver företaget bakom Brännbollsyran.
Fortsätter satsa
Peter Arkhult säger också att de fortsätter att satsa på turneringen. I år har man till exempel gjort det lättare att följa toppmatcherna med större läktare och storbildskärmar.
– Det har varit helt fantastiskt att vara med på den här resan. Vi har gått från att göra en tältfest för tre tusen personer till att vara norrlands största festival tillsammans med storsjöyran.