Jan Lundberg, projektledare, säger att de har maskiner från bland annat Stockholm som hjälper till i bygget. Foto: SVT

Brist på maskiner till bygget av Norrbotniabanan norr om Umeå: ”Vi letar över hela landet”

Uppdaterad
Publicerad

Det är svårt att få tag i maskiner, lastbilar, traktorer och grävskopor till Norrbotniabanan. Just nu bygger 200 personer sträckan mellan Umeå och Dåva som ska stå klar år 2024.

Till skillnad från Botniabanan som består av många tunnlar handlar Norrbotniabanan om att flytta jordmassor i mängder, men problemet just nu är att det är brist på maskiner.

– Just nu har vi lastbilar från Stockholm som är här uppe och kör. Men vi har maskiner från hela landet, säger Jan Lundberg, projektledare för sträckan Umeå-Dåva.

Norrbotniabanan

Målgång för Dåva 2024

Järnvägsbygget kostar 133 000 kronor metern eller 1,3 miljarder per mil. Efter att rälsen lagts ut till Dåva cirka en mil från Umeå blir det fortsättning mot Skellefteå.

– Vi jobbar redan med projektering och bygghandlingar för sträckan mot Skellefteå säger, Jan Lundberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet