Busschauffören “Lasse”, som egentligen heter något annat, berättar att han i fyra dagar i rad kan jobba pass som med raster inräknade är 10,5 timme långa följt av två dagar på 9,5 timme.
– Efter nio timmar är man inte alert längre. Då är det risk att bilen framför plötsligt byter fil eller att någon går över vägen, säger Lasse som menar att man inte mött någon förståelse för situationen hos chef och schemaläggare.
Trots att arbetstiderna inte strider mot kollektivavtalet så är många av chaufförerna upprörda, och en del har till och med slutat, enligt Lasse.
– De som kan sluta gör det, vi som inte har en utbildning att falla tillbaka på eller möjlighet att skola om sig kan ju inte det.
”Jättefarligt”
Lasse, som jobbat i många år, har ofta svårt att sova inför arbetspass eftersom han oroar sig på nätterna.
– Det har hänt att jag gått till jobbet fast jag bara sovit en timme på natten, det är ju jättefarligt.
Han är rädd för medtrafikanternas säkerhet.
– Är du till exempel en städerska och du faller ihop över skurhinken så händer inte så mycket, men när vi busschaufförer som har ansvar över ett tungt fordon med “levande last” är trötta så finns risk för stora trafikolyckor.
Sjukskriver sig
Han och flera med honom sjukskriver sig några dagar när arbetspassen blir för tunga. Något som arbetsgivaren märkt och uppmärksammat på företagets intranät enligt Lasse.
– När det blir för tungt så går man inte till jobbet för det kan bli en stor trafikolycka om jag inte har sovit ordentligt.
Transdev som är det bussbolag som trafikerar Umeås lokaltrafik säger att man inte är nöjd med de tunga arbetspassen men att chaufförerna själva har ett ansvar.
– Som chaufför har man ett ansvar för det fordon och de passagerare man framför. Känner man att man inte klarar av det måste man höra av sig till sin närmsta chef, säger affärschef Camilla Nordlund.