• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Se Plus reporter försöka köra den planerade sträckan på under nio timmar. Foto: SVT/TT

Plus granskning visar: Olycksbussens reseplanering har flera brister

Uppdaterad
Publicerad

I april 2017 inträffade en allvarlig bussolycka utanför Sveg som orsakade tre skolbarns död. Olyckan inträffade på morgonen efter att chauffören jobbat hela natten. Bussbolaget beräknade körtiden mellan Skene och Klövsjö till under nio timmar. Men Plusredaktionen, som provkört sträckan, kan visa att det inte går.

Redaktionen har provkört sträckan med personbil. Hastighetsbestämmelserna följdes till punkt och pricka och resan tog 9 timmar och 10 minuter, effektiv körtid på dagtid. Föraren körde hela tiden högsta tillåtna hastighet och räknade bort tiden för stopp.

Vägarbetstidslagen tillåter tio timmars arbetstid nattetid, men i den tiden ska också hämtning av buss, lastning och avlastning räknas in. När det räknas in i Plusredaktionens provkörning blir den sammanlagda arbetstiden 10 timmar och 25 minuter, vilket alltså är 25 minuter mer än vad Vägarbetstidslagen medger.

Bussolyckan i Härjedalen

För att chauffören skulle ha klarat resan inom gällande regler när man räknar in körtiden i bil skulle han ha behövt köra på 8 timmar och 45 minuter. Något Plus granskning visar är omöjligt.

Busschaufför: “Det går inte att köra under nio timmar”

Inom bussbolaget fanns det de som redan innan resan menade att körningen inte borde göras av en ensam chaufför. En anställd på Bergkvarabuss som deltog i planeringen av resan berättar att han ville att två chaufförer skulle köra istället för en ensam.  

– Jag tyckte det var för långt att köra. Det är tufft att köra ensam på natten, säger trafikplaneraren till Plus. 

Plusredaktionen har också pratat med fyra busschaufförer som kört den aktuella vägen. De säger att den faktiska körtiden med buss är mellan 9,5 och 11 timmar nattetid. En av chaufförerna har tidigare jobbat som trafikpolis och han har stor erfarenhet av att köra buss. Han säger att resan med olycksbussen var för optimistiskt beräknad av Bergkvarabuss trafikledare. 

– Det går inte att köra under 9 timmar. Jag vet ju hur det är och köra där uppe, föraren måste anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Så som mörker och smala vägar. 

Körde bil innan bussresan

Strax efter klockan 22 kvällen innan olyckan körde chauffören från depån till Ängskolan för att hämta upp resenärerna och efter drygt 20 minuter påbörjades färden mot fjällen. Men sedan tidigare är det känt att chauffören redan innan avresa körde företagets bil från hemmet i Varberg till bussdepån i Skene. Tidningen Sydsvenskan har tidigare berättat om detta och både då och nu hävdar Bergkvarabuss att den tiden inte ska räknas som arbetstid.  

Körtiden i personbilen var cirka 45 minuter och Transportstyrelsen som har tillsynsansvar säger att sådan körtid visst ska räknas in i arbetstiden. 

– Om man kör från hemmet till ordinarie driftställe är det inte att anses som arbetstid (ordinarie resväg), om man däremot kör till något som inte är att anse som ordinarie driftställe ska det anses som arbetstid, skriver Monica Näslund, pressansvarig vid Transportstyrelsen, i ett mejl till Plusredaktionen.  

Bussdepån i Skene är inte chaufförens ordinarie arbetsplats men Transportstyrelsen har inte utrett själva olyckan. Istället gör myndigheten utredningar i större skala där dom tittar på bolagets alla rapporterade kör- och vilotider under en specifik period.

Kommunal kritiska till planeringen

Fackförbundet Kommunal är kritisk till hur resan planerades att arbetstiden skulle bli längre än vad vägarbetstidslagen tillåter.   

– Konsekvensen är ju förödande för oerhört många människor så det har egentligen ingen betydelse hur stor marginal, utan det är sakfrågan att man måste ta hänsyn före under och efter så ja mycket allvarligt ser vi på det, säger Yvonne Chevellerau som är förbundsombudsman till Plusredaktionen. 

Marknadschefen på Bergkvarabuss skriver till SVT att att reseplaneringen för den aktuella sträckan är gjord av professionella trafikledare med mångårig erfarenhet och med bland annat moderna logistikprogram till sin hjälp. Och företaget står fast vid att reseplaneringen är korrekt gjord. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet