Mona Lidén, centrumledare på Utopia. Foto: SVT

”Näthandeln har också stora utmaningar”

Uppdaterad
Publicerad

Enligt de som forskat på e-handel så kommer den fysiska handeln att möta svårigheter i framtiden, något Umeås köpcentrum är beredda på.

Shoppingcenter måste locka kunder på ett annat sätt när e-handeln ökar kraftigt. Enligt E-barometern förväntas 49 procent köpa sina julklappar via nätet i år.

– Vi försöker mäta hur vi kan göra, att se till att man använder oss som postutlämning och får in kunden här.

De vill även erbjuda kunskap och service som är svår att få på nätet.

– Det ska vara en mötesplats för aktivitet och ett schysst häng, säger Avions centrumledare Mia Eskilsson.

”Konkurser har alltid funnits”

I Umeå har flera butiker gått i konkurs och blivit utbytta under de senaste åren.

– Konkurser har funnits i alla tider och jag tänker att det bara är normalt att vissa försvinner och nya kommer till, säger Eskilsson.

Mona Lidén, centrumledare på Utopia, är medveten om E-handelns påverkan.

– Det är bara att hålla i hatten. Men online-handeln har också stora utmaningar med till exempel distributionscentraler och logistikflöden, säger Lidén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.