Shoppingcenter måste locka kunder på ett annat sätt när e-handeln ökar kraftigt. Enligt E-barometern förväntas 49 procent köpa sina julklappar via nätet i år.
– Vi försöker mäta hur vi kan göra, att se till att man använder oss som postutlämning och får in kunden här.
De vill även erbjuda kunskap och service som är svår att få på nätet.
– Det ska vara en mötesplats för aktivitet och ett schysst häng, säger Avions centrumledare Mia Eskilsson.
”Konkurser har alltid funnits”
I Umeå har flera butiker gått i konkurs och blivit utbytta under de senaste åren.
– Konkurser har funnits i alla tider och jag tänker att det bara är normalt att vissa försvinner och nya kommer till, säger Eskilsson.
Mona Lidén, centrumledare på Utopia, är medveten om E-handelns påverkan.
– Det är bara att hålla i hatten. Men online-handeln har också stora utmaningar med till exempel distributionscentraler och logistikflöden, säger Lidén.