På tio år har E-handeln klättrat från nära noll procent av sällanköpshandeln till snart tio. Då inräknas allt utom livsmedel, om ytterligare tio år väntas näthandeln motsvara en tredjedel av alla köp.
Livsmedel – vinnaren i fysiska butiken
Impulsköp och lyxinriktad handel sker fortfarande till stor del i butikerna, menar Mats Bergman, professor i nationalekonomi vid Södertörns folkhögskola.
- När det gäller livsmedel ligger näthandel efter, men om tio år tror vi att 10 procent av mathandlingen sker via nätet, säger han.
”Butikerna måste förändras”
De senaste åren har det byggt massor av köpcenter i Sverige. Forsätter det i samma takt tror Bergman att många shoppingcenter står inför en kris. PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom menar att fokus ligger på enkelheten.
– Konsumenterna bryr sig inte om var man handlar, utan att det ska vara bekvämt. Köpcentrum måste fokusera på upplevelser. Flagshipstores och pop-up butiker blir allt vanligare, säger hon.
Blom menar att vi behöver en plats att träffas och umgås, då är butiken passande.
– Vinnaren är de som satsar både digitalt och fysiskt.
Jobben blir mer digitala
Butikerna blir färre men jobben försvinner inte, utan de förändras. Det kommer tillkomma fler programmerare och designers.
– Kompetensen flyttas och blir mer teknisk och digital, säger Blom.
Bergman är inne på ett liknande spår.
– Sen kommer det tillkomma jobb inom utkörning och lager, avslutar han.