I mars år 2024 stoppades bygget av Karlgårdsbron i Skellefteå efter en konflikt mellan entreprenören Kauno Tiltai och kommunen. Entreprenören var oenig med kommunen om betalning och kommunen var missnöjd med både kvaliteten på arbetet och tidsplanen.
En ny upphandling gjordes, och då blev det Skanska Sverige AB som skulle färdigställa bron.
”Väldigt olyckligt”
Under måndagen höll Skellefteå kommun en presskonferens om läget för bron och meddelade då att kostnaden stigit rejält, bland annat på grund av prisökningar inom byggbranschen. Den nya budgeten bedöms till 744 miljoner kronor, varav 72,5 miljoner finansieras av ett bidrag från Trafikverket.
– Det är olyckligt att vi hamnat i den här situationen. Men vi har gjort allt vi kan för att hålla nere kostnaderna och värdera det vi lägger fram nu, säger Therese Bäckström Zidoli.
”Skulle inte kalla det ett fiasko”
Samhällsbyggnadsnämnden vill bland annat se fördjupade utredningar kring trafiksituationen i Skellefteå, vad konsekvenserna skulle bli om projektet avbryts och hur färdigställandet kan finansieras.
Är det här brobygget ett fiasko?
– Nej, jag skulle inte vilja spekulera och använda de termerna, säger Therese Bäckström Zidoli.
Även om både tjänstepersonerna och de styrande politikerna lägger det huvudsakliga ansvaret på Kauno Tiltai, menar även Therese Bäckström Zidoli att kommunen har ett eget ansvar.
– Vi tittar givetvis över våra processer och vad vi kan göra bättre i kommande projekt, säger hon.