Majoriteten i samhällsbyggnadsnämnden beslutade under måndagen att föreslå att Karlgårdsbron i Skellefteå ska färdigställas och att man ska skjuta till ytterligare 444 miljoner kronor till projektet.
Alliansen valde att inte delta i beslutet och yrkade på återremiss för en mer grundlig analys. Frågan ska också upp i kommunfullmäktige som väntas ta slutgiltigt beslut i mars.
Rapporten: Konkurs bedöms trolig
Samtidigt pågår en konflikt med den tidigare entreprenören som påbörjade bygget av bron. I en rapport har tjänstemän på kommunen sammanställt en riskanalys där framtida scenarier graderas.
En av flera tänkbara varianter är att den tidigare entreprenören går i konkurs och att Skellefteå kommun mister möjligheten att få skadestånd. Sannolikheten för detta bedöms som 12 på en skala 1–12.
Anlitat jurist
Skellefteå kommun menar att fördyringen på 444 miljoner kronor till största del beror på den förra entreprenörens agerande. Till följd av konflikten har Skellefteå kommun anlitat en jurist.
Juristkostnaden uppgick i slutet av november till 4,2 miljoner kronor och bedöms stiga till i vart fall sju miljoner. Beloppet väntas bli betydligt högre om kommunen löper linan ut och fullföljer skadeståndsprocessen.
Bolaget: Hade kunnat bygga klart billigare
Rolandas Rekasius, chef för Kauno Tiltais i Sverige, tillbakavisar Skellefteå kommuns ekonomiska beräkningar.
– Vi sade upp kontraktet när kommunen slutade betala oss. Om vi hade fått möjlighet att fullfölja uppdraget skulle det ha kostat kommunen ungefär 80 miljoner kronor. I stället valde de att anlita Skanska för 445 miljoner säger han.
Rolandas Rekasius tillbakavisar också bedömningen att företaget är konkursmässig. Han beskriver ett välbeställt moderföretag som gjorde ett rekordresultat år 2024.
– Vi är det största infrastrukturföretaget i Baltikum, säger han.