Tvådelad bild. Vänster: Snölandskap vid vatten. Höger: Person med grön kavaj.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kan slutnotan hamna på Skellefteåborna? – i videon svarar Therese Bäckström Zidoli, funktionschef på frågan. Foto: SVT

Rapport om Karlgårdsbron i Skellefteå – entreprenör riskerar konkurs

Publicerad

Skellefteå kommun är i konflikt med tidigare entreprenören Kauno Tiltai kring bygget av Karlsgårdsbron. En skadeståndsprocess förbereds mot bolaget.

Men i en rapport som kommunen gjort bedömer man att företaget mycket troligt kommer att gå i konkurs – vilket innebär att kommunen går miste om pengarna.

Majoriteten i samhällsbyggnadsnämnden beslutade under måndagen att föreslå att Karlgårdsbron i Skellefteå ska färdigställas och att man ska skjuta till ytterligare 444 miljoner kronor till projektet.

Alliansen valde att inte delta i beslutet och yrkade på återremiss för en mer grundlig analys. Frågan ska också upp i kommunfullmäktige som väntas ta slutgiltigt beslut i mars.

Karlgårdsbron i Skellefteå

Rapporten: Konkurs bedöms trolig

Samtidigt pågår en konflikt med den tidigare entreprenören som påbörjade bygget av bron. I en rapport har tjänstemän på kommunen sammanställt en riskanalys där framtida scenarier graderas.

En av flera tänkbara varianter är att den tidigare entreprenören går i konkurs och att Skellefteå kommun mister möjligheten att få skadestånd. Sannolikheten för detta bedöms som 12 på en skala 1–12.

Anlitat jurist

Skellefteå kommun menar att fördyringen på 444 miljoner kronor till största del beror på den förra entreprenörens agerande. Till följd av konflikten har Skellefteå kommun anlitat en jurist.

Juristkostnaden uppgick i slutet av november till 4,2 miljoner kronor och bedöms stiga till i vart fall sju miljoner. Beloppet väntas bli betydligt högre om kommunen löper linan ut och fullföljer skadeståndsprocessen.

Bolaget: Hade kunnat bygga klart billigare

Rolandas Rekasius, chef för Kauno Tiltais i Sverige, tillbakavisar Skellefteå kommuns ekonomiska beräkningar.

– Vi sade upp kontraktet när kommunen slutade betala oss. Om vi hade fått möjlighet att fullfölja uppdraget skulle det ha kostat kommunen ungefär 80 miljoner kronor. I stället valde de att anlita Skanska för 445 miljoner säger han.

Rolandas Rekasius tillbakavisar också bedömningen att företaget är konkursmässig. Han beskriver ett välbeställt moderföretag som gjorde ett rekordresultat år 2024.

– Vi är det största infrastrukturföretaget i Baltikum, säger han.

Panoramavy över en stad med en flod och hamn, markerad med två cirklar som anger årtalen 2024 och 2025. Området är täckt av snö och ger en vinterlig känsla.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Folkomröstning, politisk strid och byggproblem – i videon får du en sammanfattning av turerna från år 2010 fram tills nu. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Karlgårdsbron i Skellefteå

Mer i ämnet