SVT Västerbotten berättar idag om 72-åriga Astrid Brorsson, som blev uppringd av en kvinna som påstod att Astrid blivit id-kapad. Kvinnan fick Astrid att signera med sin bankdosa och på så vis blev Astrid av med 200 000 kronor.
Astrid vände sig till sin bank, Handelsbanken, för att få sina pengar tillbaka men banken vägrade. Därför har Astrid anmält banken till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. I sin anmälan skriver hon att banken har svarat henne så här:
”Bankens kontroll visar att inget intrång skett och att uttaget skett med Astrids personliga kod.”
Mats Olsson vid Handelsbankens informationsavdelning säger till SVT att banken inte diskuterar enskilda ärende N med hänsyn till banksekretess och bankkunden. Men i ett mejl till SVT skriver han så här:
”Bedrägerier är tyvärr ett växande samhällsproblem. Hos oss står säkerhetsfrågor ständigt i fokus och det är viktigt för oss att hjälpa till att sprida kunskap om hur man kan skydda sig mot att bli utsatt för bedrägeri.”
Här är Handelsbankens råd till sina kunder:
- Vi tar aldrig kontakt med kunder och uppmanar dem att logga in. Vi frågar heller aldrig efter koder och personnummer. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
- Lämna aldrig ut information eller utför något på någon annans begäran. Inloggning ska alltid bara ske på eget initiativ.
- Får man ett misstänkt samtal – lägg på luren och ring själv till vår kundtjänst för att kontrollera det.
- Misstänker man att någon kommit över ens inloggningsuppgifter, om man tappat sin telefon eller blivit av med sitt inloggningskort är det viktigt att spärra sitt bank-id – det är en id-handling på samma sätt som ett körkort eller ett pass.
- Det är också viktigt att både anmäla händelsen till banken och polisanmäla det som inträffat.