Umeå kommuns kamp för bättre luft i centrala Umeå har varit lång. Även om personbilstrafiken minskat under senaste sex åren så fortsätter den tunga trafiken genom staden att öka.
Enligt kommunens statistik så passerar nu mer än 27 000 fler lastbilar med och utan släp per år jämfört med 2016.
– Det är positivt att totaltrafiken minskar, det ger förutsättningar för mindre luftföroreningar och mindre buller. Sen är det så att den tunga trafiken har ökat en aning, säger Marie Frostvinge, trafikplaneringschef i Umeå kommun.
Och det är den tunga trafiken som förorenar luften mest. Under oktober månad registrerades sju dygn med höga halter kväveoxid i centrala Umeå. Halter som överskrider normen för god luftkvalitet. Men vad som ligger bakom den fortsatta ökningen av tung trafik är osäkert.
Paketleveranser kan vara orsaken
– Det är svårt att sia om orsakerna, men en ganska kvalificerad gissning är den ökade internethandeln. Det ser vi har ökat och särskilt under pandemin och det gör att det blir fler transporter på vägarna.
En stor del av den tunga trafiken som går genom Umeå viker av mot Västerslätt. Förhoppningen är att den Västra länken över älven, när den är klar, ska minska det trycket.
När länken väl är öppnad planerar kommunen även att försöka reglera bort trafiken mot Västerslätt från gamla E4.
– Det handlar om att förverkliga stadsutvecklingsprogrammet genom att bygga om gamla E4 till en mer stadsmässig gata. Då är tanken att minska ned möjligheten för biltrafik förmån för de hållbara färdsätten, säger Marie Frostvinge, som gissar att det arbetet kanske kan starta våren 2023.
Årsmedel dygnstrafik Västra Esplanaden/gamla E4
Personbil
2016 – 17 970 st
2021 – 16 417 st
Personbil med släp
2016 – 518 st
2021 – 601 st
Van
2016 – 873 st
2021 – 753 st
Lastbil
2016 – 558 st
2021 – 624 st
Lastbil med släp
2016 – 593 st
2021 – 603 st
Buss
2016 – 145 st
2021 – 126 st
Lastbil med semitrailer
2016 – 204 st
2021 – 180 st
MC
2016 – 122 st
2021 – 117 st
Källa: Umeå Kommun