Söndag, 14 juli:
- 13:33 lyfte ett sportplan av typen GippsAero GA8 Airvan från Umeå flygplats.
- 14:13 kommer första larmet in till SOS alarm. Snart därpå får företaget in flera samtal från personer som sett ett flygplanshaveri i luften över ön Storsandskär, strax söder om Umeå flygplats. Därefter ser vittnen hur planet spinner runt och kraschar på ön.
- Ombord på planet var nio personer, allihop medlemmar i Svenska fallskärmsförbundet. 15:51 bekräftade Region Västerbotten för SVT att samtliga ombord omkommit i olyckan. En del anhöriga är underrättade, men polisen arbetar fortfarande med frågan. Bara fyra civila flygolyckor i Sveriges historia har krävt fler dödsoffer.
- Polisen bekräftar att samtliga är hemmahörande i Västerbotten och Norrbottens län. De avlidna är inte alla officiellt identifierade ännu, det ska göras senare i samråd med Rättsmedicinalverket. Alla är svenska medborgare, men en har dubbelt medborgarskap.
- Polisen har spärrat av platsen och polisen meddelar att det är ett brott att beträda området. Räddningstjänsten har samarbetat och lånat båtar av boende i området.
- Norrlands universitetssjukhus (Nus) i Umeå gick upp i stabsläge under eftermiddagen. Samtidigt samarbetar Region Västerbotten med Svenska kyrkan och Umeå kommun vad gäller psykosociala insatser. Särskilda lokaler har öppnats på flygplatsen för anhöriga och närstående i behov av stöd. Dessutom kan vittnen, anhöriga och andra få stöd vid Ålidhemskyrkan i Umeå.
- 17:45 gick polisen ut med en önskan om att de som träffar på eventuella vrakdelar inte rör något utan kontaktar polisen på 114 14.
- Polisen beslutade att införa ett tågstopp mellan Umeå Centralstation och Umeå Östra. Vid 18:30 upphävdes tågstoppet och sedan 20-tiden har tågen kunnat gå som vanligt.
- Orsaken till flyghaveriet är ännu okänd. Enligt TT kan det bli väldigt svårt att fastställa då flygplan av denna typ saknar färdskrivare.
Måndag, 15 juli:
- Vid lunchtid på måndag meddelade övriga fallskärmsklubbar som flyger med samma modell som olycksplanet att de ställer dem på marken tills de hämtat in kunskap.
- Transportstyrelsen meddelade att olycksplanet nyligen hade genomgått kontroller och ansågs vara luftvärdigt.
- Vid 14-tiden bekräftar Peter Swaffer från Statens haverikommission för DN att olycksplanets vinge bröts i luften.
- Polisen meddelar att den person som har dubbelt medborgarskap är förutom svensk medborgare även amerikansk medborgare. Personen var bosatt i Sverige. Av de nio omkomna är två kvinnor och sju män.
- En minnesceremoni hålls på kvällen i Umeå stadskyrka. Den är i det närmaste fullsatt.
- Det kommer fram att förra året varnade flygplanstillverkaren att vissa delar på planet behövde bytas ut eller kontrolleras. Vingfästena kunde drabbas av metallutmattning. Det råder oklarhet om detta plan genomgått de rekommenderade inspektionerna.
Tisdag, 16 juli:
- Avspärrningen till ön hävs, men vid haveriplatsen är det fortsatt avspärrat. Den ägs av Statens haverikommission och målet för dem är att så fort som möjligt transportera ner vrakdelar till sina lokaler i Strängnäs.
- Planets underhållsprogram, som är en slags att göra-lista för underhållet av flygplanet visar att det kraschade planet i Umeå verkar ha genomgått kontrollerna enligt de regler som föreskrivs. Det meddelar Transportstyrelsen med anledning av att flygplanstillverkaren varnat för att vissa delar behövde bytas ut.
Starka berättelser kommer fram:
- Sten Eriksson var först på plats på olycksplatsen:
– Jag kände ingen puls. Då börjar man känna... lite förtvivlan. Vad ska jag göra? Och jag var där helt ensam, berättar han.
- Flera öbor på Storsandskär blev vittnen till olyckan. Och chefsinstruktören på fallskärmsklubben i Umeå berättar om den oerhörda sorgen och telefonsamtalet som vände upp och ner på allt.
- Piloten Mats Johansson flög bakom planet i tio minuter. Kort därefter fick han i uppdrag att leta efter planet som kraschat.
Fredag, 19 juni:
- Alla flygplan av olycksmodellen stoppas, i avvaktan på att orsaken bakom olyckan ska fastställas.
- Alla omkomna har nu officiellt identifierats.
Söndag, 21 juli:
- En minnesceremoni hålls i Umeå för att hedra minnet av de nio personer som omkom. Cermonin är också till för att visa stöd och kärlek till anhöriga. På scen talade bland annat medlemmar från Umeå Fallskärmsklubb och landshövdingen. En anhörig valde att sjunga en sång till minne av offren. Hundratals Umeåbor kom för att visa sitt stöd.
Måndag, 22 juli:
- Haverikommissionen avslutar arbetet på olycksplatsen i Umeå. Flygplansvraket har bärgats och förts till Strängnäs där det ska undersökas vidare.
Fredag, 26 juli:
- Flygplanstypen Gipps Aero GA8 Airvan tillåts att flyga igen efter beslut av australiska och europeiska flygsäkerhetsmyndigheterna.
Tisdag, 13 augusti:
- Haverikommissionen berättar att man hittat en minnesenhet som kan innehålla intressant information. Enheten skickas för analys.
Lördag, 14 september:
- Umeå fallskärmsklubb håller minnestund och tyst minut för de omkomna.
Onsdag, 18 september:
- Statens haverikommission presenterar statusrapport om flygolyckan. Haverikommissionen menar bland annat att planet var baktungt vid start.