2014 störtade ett litet flygplan med fallskärmshoppare ombord till marken i finska Jämijärvi, åtta personer dog. 2019 omkom åtta fallskärmshoppare och en pilot i en flygolycka i Umeå.
Efter olyckorna påtalade Statens haverikommission och den finska Olycksutredningscentralen för EU:s flygsäkerhetsmyndighet, EASA, att man ville se en riktad formell utbildning för piloter. Men utan att få något gehör.
2021 inträffade ytterligare en flygolycka i Örebro. Ett mindre flygplan kraschade vid flygplatsen och nio personer miste livet.
”Säkerhetshöjande åtgärd”
Haverikommissionen konstaterade återigen i sin utredning att de vill se en utbildning som ger en särskild behörighet till piloter för att flyga fallskärmshoppare.
– Det är klart. Vi har i utredningen om Örebroolyckan en rekommendation om förändring av kraven. Vilket innebär att vi ser att en formell utbildning skulle kunna vara en säkerhetshöjande åtgärd, säger Mats Trense.
Myndigheten: Det går för långsamt
Myndigheten ifrågasätter om piloterna i nuläget har kompetens att utföra rätt riskbedömningar. På Statens haverikommission tycker man att arbetet med en skärpning av reglerna går för långsamt och bad i december 2022 om ett möte för att påskynda processen.
SVT Nyheter Västerbotten har varit i kontakt med EASA som inte vill ställa upp på en intervju.
– Vi har inga kommentarer i detta skede , skriver kommunikationschefen Janet Northcote i ett mejl till SVT.