Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”En formell utbildning är en säkerhetshöjande åtgärd” – hör Mats Trense, utredningsledare på Statens haverikommission om vad de vill se för åtgärder. Foto: TT/SVT

Efter flera flygolyckor med fallskärmshoppare – Haverikommissionen kräver ny pilotutbildning

Uppdaterad
Publicerad

De senaste tio åren har det inträffat tre dödsolyckor med fallskärmshoppare i Finland och Sverige. Totalt har 26 personer dött. Statens haverikommission krävde efter flygolyckan i Umeå att det skulle införas en speciell utbildning för piloter. Men fortfarande har inget hänt.

– Vi vet inte hur lång tid det tar, det är mycket svårt att säga, säger Mats Trense, utredningsledare.

2014 störtade ett litet flygplan med fallskärmshoppare ombord till marken i finska Jämijärvi, åtta personer dog. 2019 omkom åtta fallskärmshoppare och en pilot i en flygolycka i Umeå.

Efter olyckorna påtalade Statens haverikommission och den finska Olycksutredningscentralen för EU:s flygsäkerhetsmyndighet, EASA, att man ville se en riktad formell utbildning för piloter. Men utan att få något gehör.

Flygkraschen i Umeå

2021 inträffade ytterligare en flygolycka i Örebro. Ett mindre flygplan kraschade vid flygplatsen och nio personer miste livet.

”Säkerhetshöjande åtgärd”

Haverikommissionen konstaterade återigen i sin utredning att de vill se en utbildning som ger en särskild behörighet till piloter för att flyga fallskärmshoppare.

– Det är klart. Vi har i utredningen om Örebroolyckan en rekommendation om förändring av kraven. Vilket innebär att vi ser att en formell utbildning skulle kunna vara en säkerhetshöjande åtgärd, säger Mats Trense.

Myndigheten: Det går för långsamt

Myndigheten ifrågasätter om piloterna i nuläget har kompetens att utföra rätt riskbedömningar. På Statens haverikommission tycker man att arbetet med en skärpning av reglerna går för långsamt och bad i december 2022 om ett möte för att påskynda processen.

SVT Nyheter Västerbotten har varit i kontakt med EASA som inte vill ställa upp på en intervju.

– Vi har inga kommentarer i detta skede , skriver kommunikationschefen Janet Northcote i ett mejl till SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet