Sommaren är högsäsong för fallskärmshoppning och den aktuella olycksdagen i juli i fjol var fallskärmsklubbens flygplan på väg upp i luften för tredje gången den dagen. Det var maximalt lastat med åtta hoppare och en pilot. Enligt Haverikommissionens statusrapport från september ifjol var planet vid olyckstillfället något baktungt.
Flyg är dyrt
– Eftersom flyg är dyrt gäller det att ta så många betalande fallskärmshoppare som möjligt. Jag tror inte man medvetet förut flög över vad det klarade men man flög nog på gränsen, något som är fullt tillåtet, säger Mats Johansson, pilot i Umeå Fallskärmsklubb.
Han är även ordförande i Umeå Flygklubb där de flesta av fallskärmspiloterna är medlemmar och rekryteras från.
Piloten är den som ansvarig för vikt och hur flygplanet lastas.
Johan Hellström är ordförande i Umeå Fallskärmsklubb:
– Jag tycker att vi hela tiden haft ett högt säkerhetstänk och efter olyckan har vi blivit bättre på att dokumentera, säger han.
Betonat reglerna
Efter olyckan har Transportstyrelsen betonat de regler som finns för flygtrafik. Och Fallskärmsförbundet har förtydligat sina regler, som förkortas SBF, ”Svenska Bestämmelser Fallskärmsverksamhet”.
– Regeländringar tar tid och ska bygga på faktaunderlag, och då slutrapporten inte kommit än finns inte förutsättningar för en regeländring nu, säger Mats Johansson.
– Men jag upplever att piloter som befälhavare har fått ett större mandat sen olyckan att säga stopp – den här vikten funkar inte. Men också en större medvetenhet om vad det innebär att vara befälhavare och ansvarig för ett flygplan.
Hör i klippet på vilket sätt säkerheten höjts sedan olyckan 14 juli 2019.