Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi har inte jobbat för att vi ska få kritik” – Anders Persson (C), ordförande och Eva Flodin, förbundschef. Södra Lapplands gymnasieförbund i klippet ovan. Foto: Moa Lindberg/SVT

Efter hård kritik mot pengabidrag – Södra Lapplands gymnasieförbund: ”Oväntat”

Uppdaterad
Publicerad

Södra Lapplands gymnasieförbund har anmälts till Skolinspektionen och mött stark kritik för att de ger gymnasieelever i Vilhelmina och Storumans kommun ett pengabidrag. Denna kritik är något de inte hade väntat sig.

– Oväntat. Vi tycker det är viktigt att ungdomar har möjligheten att få en bra utbildning där man bara behöver dagspendla, säger Eva Flodin, förbundschef Södra Lapplands gymnasieförbund.

Gymnasieförbundet ansvarar för kommunerna Storumans och Vilhelminas gymnasieskolor och erbjuder eleverna 750 kronor i månaden under läsåren.

Beslutet har mött stark kritik bland annat att detta skulle bryta mot skollagen. Även skolminister Lotta Edholm (L) menar att pengar ska gå till skolan och inte ner i elevernas fickor.

– Syftet med stipendiet är att främja att eleverna studerar. Vårt uppdrag är att leverera utbildningar av god kvalitet men också genom att göra olika satsningar. Det är en utmaning för små kommuner att bibehålla en bredd i ett utbildningsutbud, säger Eva Flodin.

Har inte tagit del av anmälan

Dagar efter att media rapporterat om gymnasieförbundets pengabidrag valde Friskolornas Riksförbund att anmäla förbundet till skolinspektionen. Enligt Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund, är det helt oacceptabelt att muta elever till att börja i en viss skola.

– Vi har inte sett anmälan själva och har inte fått någon mer information än vad som kommit i media, säger Anders Persson (C) ordförande i Södra Lappands gymnasieförbund.

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.