När eleverna, som går i sjunde klass, kom hem efter skoldagen och berättade om skoluppgiften att skriva ett självmordsbrev kunde föräldrar SVT Nyheter Västerbotten talat med knappt tro sina öron.
– Vi är flera föräldrar som blev mycket upprörda när vi hörde om det här, säger en förälder som vill vara anonym.
– Jag är alldeles förskräckt, berättar en annan förälder.
Först ska eleverna under en lektion ha fått lyssna på en ljudbok som tacklar ämnet självmord. Flickan i boken tänker ta sitt liv. Sedan ska de enligt föräldrarna ha uppmanats att författa ett brev till mamman i berättelsen som förklarar att självmordstankarna inte var hennes fel.
Tänk på mamma
Enligt föräldrarna så uppmanades eleverna att tänka på sin egen mamma om uppgiften kändes svår. Något som nu fått dem att reagera kraftigt.
– Det känns mycket obehagligt, berättar en förälder.
– Flera av eleverna i den här klassen mår sedan tidigare ganska dåligt.
Missuppfattning enligt skolan
Skolledningen i Skellefteå säger att föräldrarna helt missuppfattat skoluppgiften och står helt bakom läraren.
– Det är en färdig uppgift i en välrenommerad lärobok som läraren använt, säger barn- och grundskolechef Jan Söderström.
Skellefteå brottas med psykisk ohälsa bland unga och satsar därför extra på frågan. Först ut är just den här skolan.
– Då är det väldigt trist att det uppfattas såhär, säger Jan Söderström.
I morgon torsdag har alla föräldrar till flickor i årskurs sju bjudits in till en pjäs på skolan som tar upp ämnet. Även pojkarna och deras föräldrar ska senare se den. Under dagen ska skolan i Skellefteå skicka ett brev till alla föräldrar i klassen som förklarar uppgiften.
Efterkonstruktion
En förklaring som inte duger enligt föräldrarna.
– Jag tycker att det är superviktigt att man lyfter ämnet. Men kanske inte på det här sättet.
– Jovisst, de har tydligen bjudit in tjejernas föräldrar till en pjäs som ska vara hoppfull dessutom. Jag kan förstå om pojkarnas föräldrar inte läser det brevet. Det här känns om en efterkonstruktion, säger en annan förälder.