Att ersätta dieselloket mot en elektrisk variant är ett måste, menar Lyckseles kommunalråd Christer Rönnlund (M).
– Elektrifiering av sträckan Hällnäs-Lycksele är enda lösningen, säger Rönnlund (M) och fortsätter:
– Att tåget står så ofta och att det är buss som då gäller är en katastrof för Lycksele.
Det är sju mil järnväg som skall elektrifieras mellan Hällnäs och Lycksele.Det handlar om över 1 000 elstolpar som måste sättas upp. Ett projekt som diskuterats i många år.
Rennäringen tveksam – befarar fler renpåkörningar
Elektrifiering skulle betyda fler tåg på sträckan men rennäringen är tveksamma, man befarar fler renpåkörningar. Industrin och framförallt skogsindustrin vill ha en snabb elektrifiering för att kunna frakta mer timmer till kusten.
Själva banan ska Trafikverket inte göra något åt.
I sommar ska alla planer vara klara hos Trafikverket. Sedan är det fråga om regeringen vill satsa just 260 miljoner kronor på projektet.
– Tidigast 2022 kan vi få med elektrifieringen i trafikplanen hos trafikverket. Men vi får hoppas man drar igång det tidigare. Det är jobbigt som det är idag, säger Christer Rönnlund (M) kommunalråd i Lycksele