När Mattias Åman tankar sin etanolbil vid en mack i Skellefteå är det inte E85 han sätter i tanken.
– Det blir blyfri bensin. Etanolen är så dyr, säger han.
För tio år sedan byggde Mattias Åman om flera gräsklippare och sin bil för etanoldrift. Han gjorde också en sajt om etanolbilar.
Sajten har han gett bort och bilen är nu såld.
– Den blev en reservdelsbil.
Framtidens bränsle
Miljöbränslet etanol sågs som framtidens miljöbränsle. Där kom till och med en pumplag som tvingade mackar att sälja etanol.
Men intresset för Etanol svalnade bland bilister och politiker. Åsa Kastensson vid Luleå Tekniska Universitet leder ett projekt som kikat på problemen med att få biodrivmedel att slå igenom.
– Styrmedlen har under åren dragits in och det har påverkat starkt. Sist handlade det om befrielse från förmånsbeskattning för tjänstebilar. Men även miljöbilspremier, befrielse från trängselskatt och fria parkeringar har försvunnit. Det är signaler till användare och branschen att man inte längre riktigt tror på etanolen längre.
Försäljningen minskar
Försäljningen av etanol har rasat med femtio procent bara under oktober. Det säljs knappt några etanolbilar längre. I Norrbotten till exempel har inte en enda etanobil sålts än så länge i år.
Etanolen blev aldrig någon hit i resten av Europa. Nu menar regeringen att EU inte tillåter att miljöbränslen överkompenseras i förhållande till fossila bränslen. Från och med årsskiftet höjs energiskatten på etanol med ytterligare en krona. E85 blir det dyraste bränslet.
– Det kan kännas konstigt med tanke på att vi har ett mål på fossilfrihet till 2030, säger Åsa Kastensson vid Luleå Tekniska Universitet.
Struntar i etanol
Det är tveksamt om Mattias Åman ger sig på etanol igen när det blir dags för bilbyte.
– Det kanske finns något annat bränsle, eller en elbil, säger han.
Fakta: Nyregistrerade etanolbilar
Västerbotten:
2008: 1027 stycken. 2014: 55 stycken.
Västernorrland:
2008: 1182 stycken. 2014: 258 st.
Norrbotten:
2008: 720 stycken. 2014: 23 st.
Jämtland:
2008: 411 stycken. 2014: 17 st.