Resväskan står packad i den lilla studentlägenheten i Umeå när SVT träffar Lova Bohman några timmar innan hennes nattågsresa söderut.
Att hon kommer i väg för att kunna fira jul med familjen i Nässjö är tack vare hennes egen och hennes mammas insats.
– Jag tror jag fick den sista nattågsbiljetten, säger hon.
Resan ställdes in av misstag
I början av december fick flera tågresenärer, däribland Lova Bohman, ett felaktigt meddelande från SJ om att deras jultåg var inställt.
”Det handlar om den mänskliga faktorn”, skrev SJ:s presskommunikatör Johannes Cleris i ett mejl till SVT då.
Tåget skulle gå idag fredag, men det kom aldrig in något tåg. Lova och flera andra resenärer blev sittande på Umeå östra station i flera timmar utan att få några besked.
– Det som jag är mest frustrerad över är bristen på kommunikation, säger Lova Bohman.
SJ: ”Oväntat tekniskt fel”
Att tåget inte avgick idag hade inget samband med den tidigare missen.
– När personalen skulle köra iväg med tåget i morse så fick de fel med dörrarna. Det var oklart om dörrarna verkligen var låsta och när det inte funkar får man inte köra tåget av säkerhetsskäl, säger SJ:s presskommunikatör Dan Olofsson till SVT.
Under två timmar försökte de att laga dörrarna, men fick till slut ge upp.
– Jättebeklagligt, det var ett oväntat tekniskt fel.
Ska få pengarna tillbaka
Eftersom tåget aldrig gick iväg så har alla fått besked om att deras biljetter avbokas och att de får tillbaka pengarna.
– Resenärerna kommer att ta sig vidare med andra tågoperatörer.
Många tåg är slutsålda dagarna innan jul, kunde ni inte hjälpa resenärerna mer?
– Det är väldigt olyckligt att det hände just innan jul. Vi försökte få tag i bussar men fick inte tag i några så resenärer fick boka om sig. De flesta resenärer tog sig vidare ändå, uppger Dan Olofsson.
Hur många resenärer som drabbades är oklart, men det inställda tåget var fullbokat.