En person står på en tågstation under kvällstid, iförd en svart jacka och en mössa. Stationen har en modern arkitektur med lyktor som skapar en belyst miljö. Tågrälsen syns i bakgrunden tillsammans med stationens plattform.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör SVT:s reporter berätta om SJ:s julmiss då tåg felaktigt uppgavs vara inställda. Foto: Lukas Deininger/SVT

SJ:s julmiss – skickade sms om inställt tåg: ”Ett misstag”

Uppdaterad
Publicerad

Flera tågresenärer har fått ett felaktigt meddelande från SJ om att deras jultåg var inställt. Det stod också att resan inte gick att boka om eftersom det inte fanns andra passande tåg.

– De hade kunnat meddela de drabbade, säger Mats Backesten, som hann avboka sin julresa.

Meddelandet som gick ut till tågresenärerna i tisdags var ett misstag, berättar SJ:s presskommunikatör Johannes Cleris via ett mejl.

– Det handlar om den mänskliga faktorn, skriver han.

SJ skriver att de kommer att kontakta alla resenärerna om att deras tåg går som planerat.

Avbokade resan – i onödan

Men resenärer från Umeå har inte fått någon information om misstaget.

Mats Backesten i Umeå skulle åka med SJ:s tåg mellan Umeå och Stockholm den 22 december och byta tåg i Gävle. Han avbokade familjens resa innan han förstod att tåget ändå skulle gå.

– Vi gick in på bokningen och där uppfattade vi att tåget ställts in på grund av underhållsarbete. Vi tittade om det fanns någon annan resa som passade, men vi hittade ingen, säger han.

Mats Backesten ska resa med små barn söderut för att fira jul med släktingar.

– Vi ska försöka boka en gång till ikväll. Annars kommer vi att tvingas att köra ner och övernatta på vägen, säger han.

SJ ställer inte upp på intervju

Mats har inte fått någon information från SJ, men har själv mejlat och bett om hjälp. Men någon hjälp med ombokning fick han inte.

– De ville att jag skulle prova att boka samma resa igen. Men det är nog svårt mitt i juletider när alla ska resa, säger Mats Backesten.

SJ ställer inte upp på intervju och vägrar berätta hur många som drabbats och vilka avgångar det gäller, men skriver:

– Alla berörda kunder kommer att få både information och hjälp, svarar presschef Jonas Olsson på SJ via mejl.

Mats har förståelse för att misstag sker, men önskar att SJ hade kunnat informera om misstaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.