I augusti 2017 färdades det ryska tankfartyget Cristophe de Margerie som första kommersiella fartyg genom Nordostpassagen utan isbrytare. Global uppvärmning och minskande isar i Arktis har öppnat för en ekonomisk potential för Nordostpassagen som sjöväg för handels- och fraktfartyg.
Förra året uppmättes det näst minsta istäcke som någonsin uppmätts i Arktis, enligt en rapport från amerikanska National Snow and Ice Data Center, och det har bidragit till att fler rederier väljer rutten genom Arktis.
Från tusentals ton till miljontals
Att transportera varor från Asien via fartyg till Sverige har traditionellt inneburit en lång resa via Suezkanalen eller Panamakanalen. Men det håller på att ändras.
Sedan början av tjugohundratalet har det blivit allt vanligare att åka via den så kallade Nordostpassagen ovanför Ryssland och under Nordpolen. Nordostpassagen är vanligtvis öppen för trafik från mitten av augusti till mitten av oktober.
Och enligt beräkningar kan mängden gods via Nordostpassagen öka enormt inom bara några år.
— Ja, 2013 passerade 39 tusen ton gods den vägen men enligt en rysk prognos kan det bli 30 miljoner ton år 2030. Men vi ska ju bygga ut hamnen för 1,4 miljarder så vi kommer att ha stor kapacitet framöver, berättar hamnchefen Patrik Rudolsson.