Första batteridrivna turistfartyget för Arktis är redo att segla nästa sommar. I augusti 2019 sker jungfruturen.
– Arktis är platsen på jorden där effekterna av klimatförändringen är snabbast, säger Agnes Árnadóttir till Barents Observer.
– Enda sättet att bedriva turism, utan att öka trycket, är att arbeta i mindre skala och med en grön profil, säger hon.
Med en kapacitet för 140 passagerare kan Brim Explorer färdas på batterier i tio timmar i tio knop. Batterierna kan laddas i hamn över natten.
Hybrid
För att fartyget ska kunna färdas längre och snabbare har katamaranen en dieselmotor som körs på biobränslen. Det blir därmed ett hybridfartyg. Tillverkningskostnaden uppges bli 46 miljoner norska kronor.
Fartyget blir betydligt dyrare än ett konventionellt fartyg med dieselmotor. Det är bland annat batterierna som höjer kostnaden.
– Ett konventionellt fartyg är 30 procent billigare, säger Agnes Árnadóttir vid Green Wave Holding till SVT Nyheter. Hon företräder bolaget som ansvarar för projektet.
40 procent av hybriderna
Enligt den norska miljöstiftelsen Zero kommer Norge att ha drygt 100 hybridfartyg i drift 2021. Det kan jämföras med 250 hybridfartyg i hela världen, uppger Marius Gjerset som är tekniskt ansvarig vid Zero.
Norge kommer därmed ha 40 procent av världens hybridfartygs-flotta.
– Det är främst offentliga anbudsförfaranden som påverkat utvecklingen att gå över till eldrift. Det är ett resultat av beslut i Stortingen, säger Marius Gjerset
– Det är helt unikt i världen, menar han.
Och han får medhåll av Chalmers tekniska högskola.
– Norge är i framkant är det gäller elektrifiering av sjöfart, säger Selma Brynolf, som forskar inom hållbara framdrivningsalternativ vid Chalmers.
Även norska kryssningslinjen Hurtigruten skiftar från dieselmotorer till gasdrivna motorer som stöds av batterier i en hybridkombination för fartygen som seglar längs kusten från Bergen till Kirkenes i norr.
Bolaget undertecknade i våras ett kontrakt med en av världens största motortillverkare. Det innebär att sex av Hurtigrutens nuvarande fartyg blir hybridfartyg, med möjlighet att göra samma övergång med tre ytterligare fartyg.
Övergången från diesel till hybridbatteri ska slutföras år 2021, uppger företaget.
Hurtigruten har även två nya fartyg i planeringen som kommer att drivas med hybridkraft. Dessa kommer att segla expeditionskryssningar till arktiska vatten som Svalbard och Grönland.
Det finns också bilfärjor som drivs enbart med batterier.