Ämnesveckorna på Finnbacksskolan i Lycksele infördes som ett pilotprojekt under hösten år 2024. Vid terminsstart möttes ändringen av en hel del kritik från eleverna.
Nu efter att terminen snart nått sitt slut är synen på ämnesveckorna en aning förändrad.
– När man gör förändring finns det alltid en oro för hur det ska gå, men vi har jobbat för att det ska gå. Klart finns det saker man alltid kan förbättra, men resultatet hittills har varit positivt, säger rektor Victoria Hvirfvel.
I en undersökning som Finnbacksskolan gjort visar det sig att eleverna upplever en förbättrad studiero och mindre stress i skolvardagen.
”Blir väldigt trött men går bättre i skolan”
En som upplever förbättring är Henning Zakrisson, årskurs 9. När SVT pratade med honom i början av terminen var han kritisk till upplägget och förklarade det som en katastrof. Idag ser han fortfarande en del nackdelar, men förklarar att han får betydligt mer gjort med ämnesveckorna.
– Den enda nackdelen med ämnesveckorna är att man blir väldigt trött och jag somnar oftast när jag kommer hem från skolan. Men jag vill hellre ha ämnesveckor än som det var innan – för det går bättre i skolan nu, säger Henning Zakrisson.
Större engagemang hos elevernas lärande
Lärare och rektorer ser också en förbättring av elevernas prestation och engagemang i sitt lärande. Mathias Johnson, SO-lärare på Finnbacksskolan, tycker att engagemanget hos hans elever växt enormt under terminens gång. Ämnesveckorna ger honom även mer utrymme att vara kreativ i sin planering inför skoldagarna.
– Planeringen går mycket bättre nu och det blir en stressfri vardag för mig och eleverna, säger Mathias Johnson.
”Betydligt högre resultat” – hör läraren Mathias Johnson om ämnesveckor i klippet nedanför: