Elever på Finnbacksskolan i Lycksele

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så har det gått efter att ämnesveckorna infördes – hör elever och rektorerna Victoria Hvirfvel och Ingela Ågran om höstterminen på Finnbacksskolan i Lycksele. Foto: Malva Lund Hanefjord/SVT

Finnbacksskolan införde ämnesveckor – då fick eleverna bättre resultat

Publicerad

Finnbackskolan i Lycksele gjorde en stor förändring höstterminen 2024 – istället för det vanliga schemat har eleverna haft ämnesveckor. Förändringen har lett till bättre studiero, större engagemang och bättre resultat, visar en utvärdering som skolan gjort.

Ämnesveckorna på Finnbacksskolan i Lycksele infördes som ett pilotprojekt under hösten år 2024. Vid terminsstart möttes ändringen av en hel del kritik från eleverna.

Nu efter att terminen snart nått sitt slut är synen på ämnesveckorna en aning förändrad.

– När man gör förändring finns det alltid en oro för hur det ska gå, men vi har jobbat för att det ska gå. Klart finns det saker man alltid kan förbättra, men resultatet hittills har varit positivt, säger rektor Victoria Hvirfvel.

I en undersökning som Finnbacksskolan gjort visar det sig att eleverna upplever en förbättrad studiero och mindre stress i skolvardagen.

”Blir väldigt trött men går bättre i skolan”

En som upplever förbättring är Henning Zakrisson, årskurs 9. När SVT pratade med honom i början av terminen var han kritisk till upplägget och förklarade det som en katastrof. Idag ser han fortfarande en del nackdelar, men förklarar att han får betydligt mer gjort med ämnesveckorna.

– Den enda nackdelen med ämnesveckorna är att man blir väldigt trött och jag somnar oftast när jag kommer hem från skolan. Men jag vill hellre ha ämnesveckor än som det var innan – för det går bättre i skolan nu, säger Henning Zakrisson.

Större engagemang hos elevernas lärande

Lärare och rektorer ser också en förbättring av elevernas prestation och engagemang i sitt lärande. Mathias Johnson, SO-lärare på Finnbacksskolan, tycker att engagemanget hos hans elever växt enormt under terminens gång. Ämnesveckorna ger honom även mer utrymme att vara kreativ i sin planering inför skoldagarna.

– Planeringen går mycket bättre nu och det blir en stressfri vardag för mig och eleverna, säger Mathias Johnson.

”Betydligt högre resultat” – hör läraren Mathias Johnson om ämnesveckor i klippet nedanför:

Mathias Johnson, lärare på Finnbacksskolan i Lycksele

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mathias Johnson, SO-lärare, känner att han har mer tid att ge sina elever en roligare och bättre undervisning efter att ämnesveckorna infördes. Foto: Malva Lund Hanefjord/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.