Den nya färjan har sagts kunna skapa 50 000 nya arbetstillfällen i Kvarkenregionen men projektansökan finns inte med på listan med ärenden som bereds för att skickas till EU-kommissionen. Förutsättningen för ett EU-stöd är att både finska och svenska staten går in med delfinansiering. Men enligt trafik- och kommunikationsministern vill finska staten inte gå in med de 35 miljoner euro som anges vara statens andel.
– Vi har arbetat mycket med projektet, som är bra och viktigt för området och dess företag. Staten kan inte direkt stödja bygget av ett nytt fartyg, detta gör inte heller den svenska staten, säger Anne Berner till Vasabladet.
Näringslivet ska betala
Anne Berner tycker däremot att näringslivet i regionen borde vara med och betala och att staten eventuellt kan fungera som givare av garantier, skriver Vasabladet.
Hon anser ändå att det finns hopp för projektet.
– Jag tror absolut att det här projektet har möjligheter att komma vidare, men inte precis med den här modellen i form av direkt statsstöd, säger hon till Yle.
Kommunerna har satsat miljoner
Både Umeå och Vasa kommun har redan satsat många miljoner på projektet i planeringstadiet. Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S)har tidigare sagt att ett finskt nej kan få katastrofala följder och göra att trafiken läggs ner.
Under veckan kommer finanspolitiska utskottet i Finland att ha ett möte där Kvarkenprojektet ska tas upp. Senast den 16 februari ska ansökan vara inskickad till EU-kommissionen.