Det var i april i fjol som NextJet-planet landade i snöslask på flygplatsen i Vilhelmina. Planet åkte av landningsbanan och skadade en vingklaff i samband med en kollision med ett banljus.
Felet upptäcktes inte av piloterna – istället flög planet vidare till Stockholm och Arlanda. Där genomfördes ytterligare fyra flygningar innan en tekniker upptäckte den trasiga klaffen.
– Piloter ska inte genomföra en sådan inspektion, det är tekniker som har rätt kunskap, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker.
Kan förlora kontrollen
Han har jobbat många år åt svenska luftfartsmyndigheter, men också utländska. Dessutom är han civilingenjör i flygteknik och genomför flygutbildningar.
Hur allvarligt är det här?
– Skadan kan vara allvarlig. Klaffen kan låsa sig eller gå sönder under en flygning. Det kan medföra en kraftig gir och att man förlorar kontrollen på planet.
Och då kraschar man?
– I ett sådant läge finns det en stor risk för totalhaveri, säger Hans Kjäll.
Passagerare utsattes för fara
Har folk utsatts för fara när planet flugit med denna skada?
– Ja, det har dom gjort. Det är svårt att säga hur stor risk det är, men en ökad risk.
NextJet får kritik av svenska haverikommissionen som bedömt att planet aldrig skulle ha lämnat marken. NextJet säger att man skärpt rutinerna och utbildat piloterna bättre för att detta inte ska upprepas.