Olyckan inträffade en fredagkväll vid 19-tiden. Ombord på flygplanet, som var av modell Diamond DA 42, fanns en instruktör och två elever från Airways flygutbildning i Västerås.
Instruktören skulle demonstrera en så kallad ”deep stall”, en typ av överstegring. På toppen av manövern, mer än en kilometer upp i luften, gick planet in i en spinnrörelse. Förloppet varade drygt en halv minut – sedan kraschade planet i ett skogsområde nära Ängsö kyrka.
En av eleverna kastades ut ur planet efter att en trädstam trängt in. Därefter slog planet slutligt ner i marken och demolerades totalt. Alla tre ombord överlevde, men blev allvarligt skadade. Enligt haverikommissionen berodde detta delvis på tursamma omständigheter.
Skolan får kritik
Nu konstaterar Statens haverikommission att övningen – som innefattade en manöver som inte är tillåten enligt flygplanets handbok – är farlig och att detta var en bidragande orsak till olyckan. Man anser också att skolpasset var dåligt planerat.
Haverikommissionen skriver att de inte anser att det finns något godtagbart skäl att göra en så farlig övning under en skolflygning med elever. Skolan får nu kritik för att de inte har strukit övningen ur sitt program.
Brister i föredkrifter
Enligt haverikommissionen visar olyckan också att det finns brister i myndigheternas föreskrifter för flygutbildningar. Därför vill man nu att Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) tar fram vägledande material vad gäller just riskfyllda övningar som kan förekomma inom flygutbildning.
Airways flygutbildning väljer att inte kommentera kritiken.