Jonair-flygplanet taxar ut på landningsbanan i Umeå på eftermiddagen för att lyfta mot Östersund – alldeles för tidigt för att klara tillgänglighetskraven. Foto: SVT, Lukas Deininger

Svårt att göra sjukresor över dagen mellan Umeå och Östersund – Trafikverket: ”Känns märkligt”

Publicerad

Flyglinjen mellan Umeå och Östersunds ska förbättra tillgängligheten till Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Men det är svårt att göra en sjukresa över dagen med flyget – eftersom turen tillbaka till Östersund avgår redan 14:40.

– Det känns ju lite märkligt, säger Bosse Andersson som är Trafikverkets utredningsledare.

Flyglinjen mellan Östersund och Umeå ska möjliggöra att från varje kommun i Jämtland-Härjedalen nå regionsjukhuset i Umeå.

För att kriteriet ska vara uppfyllt ska avresan från sjukhuset kunna ske efter 16.00.

Med den nuvarande upphandlingen uppfyller linjen inte detta kriteriet. Kvällsturen till Östersund lyfter mer än en timme för tidigt från Umeå, nämligen 14.40. Något som Trafikverket inte har varit medveten om.

”Står att det ska vara kvällsavgång”

Flygbolaget Jonair som är baserat i Umeå trafikerar linjen. Trots att de lyfter så tidigt strider de inte mot avtalet.

Detta för att upphandlingen som Trafikverket har gjort inte innehåller kravet som Trafikverket själv sätter. I upphandlingen är det endast fastslagen att kvällsturen ska lyfta senast 19:30 från Umeå.

Trots att Trafikverket har missat att lägga kravet i avtalet menar Bosse Andersson att turen bör avgå senare.

– Det står att det ska vara en kvällsavgång. Och detta har operatören kanske tolkat lite fritt. Detta ger inte riktigt den vinsten som vi skulle önska, säger han.

Innan Jonair tog över sträckan under hösten 2018 ansvarade ett annat flygbolag för trafiken, då hade man en senare avgång.

Utvecklingsstrateg i Jämtland: ”Tydligt systemfel”

Per Byenfeldt som är utvecklingsstrateg i Region Jämtland-Härjedalen och sakkunnig kring flygtrafiken mellan Umeå och Östersund menar att den tidiga avgången kan leda till problem.

– Man ska kunna jobba genom sina möten och sina behandlingar och åka hem i nära anslutning till arbetstidens slut, säger Byenfeldt.

Om personal och patienter inte kan resa hem samma dag och behöver stanna över en till natt i Umeå leder det till extrakostnader för regionen.

– Det verkar vara ett tydligt systemfel, säger Byenfeldt.

Ska ställa högre krav kommande upphandling

Bosse Andersson menar att kvällsturens avgång kommer att vara ett krav som operatören måste leva upp till under nästa trafikperiod som upphandlas nu under hösten.

Då tidtabellen av den nuvarande operatören inte strider mot avtalet kan Trafikverket göra någon ändring för den nuvarande trafikperioden som pågår till hösten 2023.

SVT har sökt flygbolaget Jonair som trafikerar sträckan i nuläget för en kommentar om den tidiga avgången, men utan framgång.

Trafikverkets tillgänglighetskriterier

Flyglinjen mellan Östersund och Umeå ska uppfylla kriterium 5: Region-/universitetssjukhus

För att ge acceptabel tillgänglighet ska:

  • Avgångar finnas på fem dagar i veckan
  • Resan till regionsjukhus inte starta före 03:00
  • Ankomst vara före 12:00 vid regionsjukhuset
  • Avgång vara efter 16:00 från regionsjukhuset
  • Restiden vara mindre än fyra timmar

Upphandlingen som Trafikverket gör med operatören kan omfattar fler krav och kriterier.

Modellen omfattar totalt åtta tillgänglighetskriterier.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.