De regionala flygplatserna utgör normalt tre fjärdedelar av flygförbindelserna i landet och hade redan innan krisen ett utsatt läge. Nu vädjar de om riktat stöd, vilket P4 Västerbotten tidigare rapporterat.
Stödet som utgår till flygplatserna har legat på samma nivå sedan 2001, men under den tiden har fler flygplatser tillkommit. Det innebär att fler ska dela på kakan.
Vill se riktat stöd
För Hemavan Tärnabys flygplats, innebär det att man under årens lopp gått från drygt tolv miljoner i stöd, till dagens drygt åtta miljoner. Sedan coronaviruset fått flygandet att i princip upphöra har avgångarna blivit färre och i april minskade antalet resenärer med över 90 procent.
Företrädare för de regionala flygplatserna har nu gått samman i en hemställan till infrastrukturminster Tomas Eneroth (S) där de vill se ett riktat stöd till flygplatserna.
– Vi är en flygplats med trafikplikt, det innebär att staten har gått in och sagt att tillgängligheten i det här området är så dålig att vi måste ha infrastruktur på plats i form av flyg, säger Hans-Peter Carlson (L), styrelseordförande för Hemavan Tärnaby Airport.
20 miljarder
I ett skriftligt svar till SVT skriver Tomas Eneroth att regeringen gjort en rad insatser för att möta effekterna av minskad trafik, bland annat genom att erbjuda korttidspermitteringar och annat stöd.
”Utöver det har Sveriges kommuner och regioner fått ett stöd på 20 miljarder, som bland annat kan användas till kollektivtrafik och regionala flygplatser” skriver ministern.
”Inte rättfärdigt”
Att kommuner som har flygplatser ska ta pengar ur tilläggsbudgeten för att lägga på flygplatsen istället för att stärka äldrevården menar Hans-Peter Carlson är ohållbart.
– Det blir en väldigt konstig situation när vår kommun ska använda pengarna till flygplatsen medan grannkommunen kan lägga det på äldrevården. Det är inte rättfärdigt, säger Carlson.