En utredning av Kvarkentrafikens effekter har gjorts i en ny studie från Umeå universitet. Där pekar forskarna Jonas Westin och Lars Westin på att färjan på tio år kommer att ha återbetalat sig själv efter elva år i trafik.
– Vi började innan jul att titta på effekterna av färjan. Vi ser det som vårt bidrag till debatten, säger forskaren Jonas Westin.
Har studerat kostnaderna
Forskarna menar att det finns skäl att finansiera projektet med kommunala, nationella och europeiska skattemedel eftersom färjetrafiken både förkortar transporttiden och transportkostnaderna för gods och resenärer.
– Det vi har tittat på och försökt sammanställa vilja kostnader det finns och vad det kostar att ha en förbindelse över kvarken, vilka alternativa vägar som finns och vad det kostar i relation till färjan.
Betalas tillbaka på elva år
Färjan betalar alltså tillbaka sig själv rent samhällsekonomiskt på elva år. Enligt studien skulle vinsten per passagerare bli 405 kronor, eller 43,32 euro. Med ett ungefärligt passagerarflöde på 160 000 personer per år skulle den årliga vinsten bli 65 miljoner kronor, eller 6,95 miljoner euro. På så vis kan alltså en ny Kvarkenfärja återbetalar sig på elva år.
– Vi har använt en liknande kalkyl som används när vägar och järnvägar byggs. Vi ser att en ny Kvarkenfärja skulle vara ett lönsamt projekt, säger Lars Westin.
Hoppas på lösning
Med studien i åtanke hoppas forskarna att det borde finnas en möjlighet att förhandla fram en lösning
– Det är svårt att veta exakta konsekvenser om färjan inte kommer att fortsätta trafikera området – men det är helt klart att samhället gör en förlust om det hela läggs ned.