– Vi måste se till att vi inte tappar talanger och att vi ur ett hälsoperspektiv ser till att ungdomar stannar i idrotten så länge som möjligt, säger Daniel Jansson som är doktorand vid idrottsmedicin.
Daniel Jansson har i sin avhandling undersökt metoder för att mäta fysisk aktivitet hos barn, faktorer som är associerade med muskelstyrka hos tränade barn och ungdomar samt hur hormoner och inflammatoriska markörer i blodet svarar på träning.
Barn utvecklas olika
Barns utveckling sker i olika takt beroende på när puberteten inträffar, vilket också påverkar hur de svarar på träningen.
Daniel Jansson menar att det finns flera fördelar med att anpassa träningen för barn utifrån biologisk ålder.
– Om man kommer in tidigt i puberteten och får lite extra styrka och muskelmassa är det ingen färdighet man utvecklat utan en biologisk fördel man har. Alla kommer att komma in i den åldern förr eller senare. I idrotten i dagsläget selekterar vi på tok för tidigt, säger han.
Han hoppas på en bättre förståelse för hur biologiska mognaden påverkar träningen.
– Det är viktig kunskap för tränare och idrottslärare för att skapa en utvecklande miljö och anpassa träningen, både för att nå bättre resultat och för att träningen ska upplevas som mer meningsfull.
Bräntbergsskolan anpassar idrottslektionerna
Peter Ångman arbetar som idrottslärare och specialpedagog på Bräntbergsskolan i Umeå. Han tycker studien är intressant, men att föreningsidrotten kan ha mer nytta av den än skolidrotten, eftersom eleverna inte ska tävla mot varandra där.
Bräntbergsskolan arbetar redan med att planera lektionerna utifrån eleverna som individer och inte efter deras ålder.