Tre unga spelare spelar innebandy på en sporthall, med en målvakt i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Forskaren Daniel Jansson i Umeå ser risker med att barn slutar för tidigt – se varför det är viktigt att träningen anpassas rätt. Foto: SVT

Forskning i Umeå – så ska träningen anpassas för barn

Uppdaterad
Publicerad

Många barn och ungdomar rör sig för lite. Forskning vid Umeå universitet visar att träning för barn bör anpassas efter individuella biologiska förutsättningar – och inte efter kronologisk ålder.

– Vi måste se till att vi inte tappar talanger och att vi ur ett hälsoperspektiv ser till att ungdomar stannar i idrotten så länge som möjligt, säger Daniel Jansson som är doktorand vid idrottsmedicin.

Daniel Jansson har i sin avhandling undersökt metoder för att mäta fysisk aktivitet hos barn, faktorer som är associerade med muskelstyrka hos tränade barn och ungdomar samt hur hormoner och inflammatoriska markörer i blodet svarar på träning.

Idrott i skolan

Barn utvecklas olika

Barns utveckling sker i olika takt beroende på när puberteten inträffar, vilket också påverkar hur de svarar på träningen.

Daniel Jansson menar att det finns flera fördelar med att anpassa träningen för barn utifrån biologisk ålder.

– Om man kommer in tidigt i puberteten och får lite extra styrka och muskelmassa är det ingen färdighet man utvecklat utan en biologisk fördel man har. Alla kommer att komma in i den åldern förr eller senare. I idrotten i dagsläget selekterar vi på tok för tidigt, säger han.

Han hoppas på en bättre förståelse för hur biologiska mognaden påverkar träningen.

– Det är viktig kunskap för tränare och idrottslärare för att skapa en utvecklande miljö och anpassa träningen, både för att nå bättre resultat och för att träningen ska upplevas som mer meningsfull.

Bräntbergsskolan anpassar idrottslektionerna

Peter Ångman arbetar som idrottslärare och specialpedagog på Bräntbergsskolan i Umeå. Han tycker studien är intressant, men att föreningsidrotten kan ha mer nytta av den än skolidrotten, eftersom eleverna inte ska tävla mot varandra där.

Bräntbergsskolan arbetar redan med att planera lektionerna utifrån eleverna som individer och inte efter deras ålder.

Peter Ångman, idrottslärare och specialpedagog på Bräntbergsskolan i Umeå.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur Bräntbergsskolan i Umeå jobbar med att anpassa lektioner efter individer. Foto: Marilén Karlsson/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Idrott i skolan

Mer i ämnet