Revolt Ett, som återvinningsfabriken ska heta, placeras i anslutning till själva batterifabriken i Skellefteå.
– Det finns många poänger med det, konstaterar Emma Nehrenheim som är miljöchef vid Northvolt och chef för Revolt Ett.
Inom företaget har man använt uttrycket ”mining in your own backyard” för att beskriva strävan mot att skapa ett kretslopp för en del av elbilen som har stor miljöpåverkan: Batteriet.
– Ett gammalt batteri innehåller precis de metaller som ett nytt batteri behöver och genom att bygga en återvinning här kan vi använda det som blir över i produktionen men också ta in material från marknaden och göra nya batterier, säger hon.
Här ska man genom en så kallad hydrometallurgisk process i många steg separera grafit och rena metaller som nickel, kobolt, mangan och litium, så att materialet kan användas på nytt.
– Jag är stolt över vad vi lyckas åstadkomma tillsammans, säger Emma Nehrenheim.
Mer återvinning allt eftersom
Det har skrivits många texter om svårigheterna med att återvinna inte minst litium. Det har bland annat handlat om att det är dyrt.
Metoden som ska användas i Skellefteå har tagits fram av forskare vid Chalmers i Göteborg och utvecklats i Västerås, och den ska innebära att uppemot 95 procent av metallerna i gamla batterier ska kunna återanvändas.
– När vi fått igång fabriken i slutet av nästa år gäller det att skala upp i rätt takt, säger Emma Nehrenheim.
Hur mycket som ska återvinnas och vilka utmaningarna är ser du i klippet.