Norran var först att rapportera om nyheten.
Beslutet innebär att det nu är fritt fram för Skanska, som fått ensamrätt i 30 år, att skapa en tågtestbana av den gamla järnvägen.
Martin Bucht, affärsutvecklare vid Skanska, berättar för Norran att: ”Regeringens beslut är en milstolpe” och att ”om allt går på räls kan banan vara klar om fem år”.
Inlandsbanan AB:s vd, Peter Ekholm, är däremot kritisk mot beslutet och menar att sträckan kan komma att behövas för godstrafik och kommande utveckling av Inlandsbanan.
– I ljuset av kapacitetsbrist så är det fel att lägga ner fungerande järnväg, säger han till SVT.
Peter Ekholm hade vid tiden för intervjun inte hunnit sätta sig in i regeringens beslut.
Bakgrund
- Tankarna på att skapa en tågtestverksamhet på den gamla järnvägssträckan som inte använts sedan 1990 väcktes 2013 efter initiativ från Skellefteå och Arvidsjaur kommuner.
- 2019 skulle Trafikverket ta beslut om möjligheterna att upplåta sträckan för testverksamhet men beslutet sköts upp efter kritik från bland annat 18 kommunalråd från inlandskommuner genom vilka Inlandsbanan ringlar. Kommunerna ville se att man utredde möjligheten att kombinera utvecklandet av testverksamheten tillsammans med Inlandsbanan.
- Men i februari 2020 meddelade Trafikverket att det var klart att gå vidare med projektet att skapa en tågtestbana på den gamla tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur.
- I mars 2020 överklagar Inlandsbanan AB Trafikverkets beslut.
- Den 28 januari 2021 meddelade dock regeringen att man inte kommer att ta upp överklagan.