Den 16 februari går tidsfristen ut. Då måste projektansökan till Kvarkenprojektet finnas med på listan med ärenden som skickas till EU-kommissionen. Det gör det inte idag. Anledningen är att den finska staten inte vill gå in med de 35 miljoner euro som anges vara statens andel. Och utan statligt stöd går man miste om flera hundra miljoner i EU-pengar och det kan bli dödsstöten även för den befintliga färjan.
Har satsat flera miljoner
Både Umeå och Vasa kommun har redan satsat många miljoner på projektet i planeringstadiet. Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S)har tidigare sagt att ett finskt nej kan få katastrofala följder och göra att trafiken läggs ner.
På onsdagen när Umeås kommunalråd Hans Lindberg träffade den finske ambassadören Jarmo Viinanen passade han på att lyfta lyfta fram färjans betydelse för regionen.
– Det här är en transportlänk egentligen mellan tre länder – Norge, Sverige och Finland. Vi når en atlantisk hamn i Mo i rana. Vi transporterar varor genom Sverige, Umeå och Vasa och sedan till Ryssland eller Helsingfors. Det här är en möjlighet för att utöka den här transportlänken, som är ganska trång igenom Europa.
”Måste ta ansvar”
– Man måste ta ett ansvar. Jag har varit väldigt tydlig med ambassadören idag och sagt att vi kommer att stänga ner den här transportlänken om vi inte får en långsiktig lösning.
På fredag ska den finske ambassadören träffa Finlands och Sveriges näringsministrar och nu hoppas Hans Lindberg (S) att dagens möte kan påverka utgången:
– Jag tror att han upplever att det här är ett bra projekt. Han sa att han var övertygad, det vore ju positivt i så fall, säger Lindberg.