Foto: SVT / pressbild, Gasum

Här byggs Västerbottens första tankstation för flytande fordonsgas

Publicerad

I norra Sverige saknas idag infrastruktur för att göra de tunga, längre transporterna mer miljövänliga. Men nu byggs flera tankstationer för flytande biogas – ett alternativ till diesel som kan minska utsläppen av koldioxid rejält. Nackdelen: Du behöver en ny lastbil.

– Kör du på flytande biogas har du en reducering med 80 procent. Då har vi redan nått klimatmålet på 70 procent, säger Claes Westling på det finska statsägda företaget Gasum som bygger 25 stationer i Sverige.

Flytande biogas eller flytande naturgas skiljer sig från den komprimerade fordonsgas som bilister tankar idag. Gasen kyls ner till omkring –160 grader och tar då mindre plats i tanken. På en tank kommer en lastbil lika långt som med en dieselmotor.

Bygger fler stationer

Både Volvo och Scania har idag speciella lastbilsmodeller som går att köra på den flytande gasen, som kräver specialtankar. Än finns få tankstationer, i norra Sverige bara en enda i Östersund som öppnade i mitten av november.

– Vi kommer att bygga 50 stationer i Norden fram till 2020, 25 av dem kommer ligga i Sverige, säger Claes Westling på Gasum.

En station i Umeå planeras stå klar i januari, där ska kunder kunna tanka både flytande och komprimerad gas, alltså en station både för bilister och lastbilsförare. Senare under 2020 följer byggen i Kiruna, Luleå, Skellefteå och Sundsvall.

Biogasen fraktas från Norrbotten

Biogasen kommer att fraktas till Umeå med gasdriven lastbil från Gasums biogasanläggning i Torneå. Men det finns också planer på att bygga en biogasanläggning i Umeå. Avfall finns så det räcker, enligt Westling.

Finns det inte en risk att biogasen tar slut och kunderna måste tanka naturgas istället, som är fossil?  

– Jag ser det inte som ett problem, det finns biogas att köpa på marknaden. I Norge finns ett överskott. Vi har säkrat våra stationer fram till 2021, säger Claes Westling. 

Målbild och utsläpp i Sverige

Sverige har som mål att utsläppen av växthusgaser från inrikestrafiken ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med år 2010.

Utsläpp från transporter svarar idag för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Utsläppen från inrikestransporter kommer från:

  • personbilar
  • lätta och tunga lastbilar
  • bussar
  • mc och mopeder
  • tåg samt inrikes flyg och sjöfart

Enligt Naturvårdsverket ökade utsläppen av växthusgaser från tunga lastbilar stadigt ända fram till den ekonomiska nedgången 2008. År 2017 var utsläppen 12 procent högre än 1990 års nivå. Jämfört med 2016 var utsläppen tre procent lägre under 2017.

Utsläppen har främst minskat till följd av att andelen förnybart bränsle ökat.

Källa: Naturvårdsverket och Energimyndigheten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.