Nordlandsbanan sträcker sig dryga 70 mil över fjäll och runt fjordar mellan Trondheim och till Bodö norr om polcirkeln. I Norra Sverige kommer bara åtta av tio tåg i tid. Då räknas inte inställda eller riktigt försenade tåg ens in i statistiken. Här är man bättre än så.
– Vi har några av de mest punktliga tågen i hela Norge. Målet är 90 procent och det klarar vi under 2012, säger Nordlandsbanans marknadschef Björn Tore Hansen.
Inga upprörda passagerare
Lokapendeln ännu punkligare än fjärrtågen. Den här dagen är pendeln på grund av älgpåkörning en kvart försenad. Men en kvart – någon enstaka gång – är ingenting passagerarna blir upprörda över.
– Tågen är väldigt punktliga och går väldigt ofta. Det passar mig perfekt, säger tågresenären Laika Diset.
– När det är vinter kan det ju bli lite problem. Men jag har tycker inte att det är värre här än på andra rutter, säger tågresenären Nils Bakke.
Inte toppmodern
Men 51 år efter Nordlandsbanans kungliga invigning av kung Olav är den långt från toppmodern.
Växlingen när två tågs möts sköts fortfarande manuellt med handkraft och då är signalsystemet är inte direkt av senaste modell. Snitthastigheten på dieseltågen är 70 kilometer i timmen.
– Vår utrustning har varit i bruk i så många år nu att vi börjar få bukt med de största problemen av teknisk karaktär, säger Björn Tore Hansen.
Förutom att tågen här kommer och går i tid – har Nordlandsbanan också en svårslagen fördel jämfört med Svensk järnväg.
– Vi har absolut den vackraste sträckningen med den finaste utsikten.
Mer tåg
Västerbottensnytt kommer att åka mer tåg framöver, håll utkik här på vår hemsida.
Fakta
Nordlandsbanan
– Norlandsbanan firade 50 år förra året.
– Banan är 729 kilometer lång.
– 2012 körde 24 godståg i veckan mellan Trondheim och Bodø.
– Det går två persontåg per dygn hela sträckan, ett dagtåg och ett nattåg, i varje riktning.
– Resan tar cirka 10 timmar.
Källa: Wikipedia