För att hamnen ska klara av att ta emot skepp av den här storleken har en hel del arbeten på farleder genomförts.
– Vi har gjort en hel del jobb på farleder där vi bland annat satt ut ljus bojar och liknande. Det var inte direkt kopplat till den här båten men det var en förutsättning för att den här båten skulle kunna anlägga här, säger Lars Widelund, hamnchef Skellefteå hamn.
Northvolt
En stor del till att fartyget lägger till i Skellefteå hamn är på grund av Northvolt som kommer att använda sig av fartyget för transporter och redan nu under jungfrufärden hade den med sig utrustning till företaget.
– Just den här lasten har med sig utrustning till våra produktionslinor och vår första anläggning för formatering och mognad, cellproduktionens sista steg, säger Anders Thor, pressansvarig på Northvolt.
Industrisatsningarna i norr
Effektiva sjötransporter är viktigt för industrisatsningarna i norr anser Ragnar Johansson, Managing Director på Wallenius sol.
– Effektiva sjötransporter är nödvändigt för industrisatsningarna här i norr. Godset ligger faktiskt bakom en isvall minst fyra månader om året och därför känns det som att vår satsning kommer att stötta industrisatsningarna väl i många decennier framöver, säger han.
I videon kan du se skeppet som ska frakta Northvolts batterier.
Botnia Enabler
Längd: 242 meter
Bredd: 35,2 meter
Dödvikt: 27 000 ton
Lastkapacitet: 5800 filmeter
Maxhastighet: 20 knop
Motorer: Multi fuel (LNG, LBG, diesel och syntetisk diesel)
ConRo betyder att man kan rulla ombord lasten på skeppet samt lyfta på containrar med hjälp av en kran.