I juli 2017 dukades en 100 meter lång tårta fram för att fira de 100 nya jobb som Arbetsförmedlingens nyetablering skulle föra med sig till staden.
Ett och ett halv år senare jobbar ännu bara 43 personer på det nya nationella kundservicekontoret med att hjälpa folk på distans och nu kommer nya bud. Nu bantas de 43 till hälften. Ungefär 21 personer som provanställts med hopp om att få fast tjänst tvingas lämna.
– Vi beklagar förstås det här. Vi har varslat 4500 personer inom hela Arbetsförmedlingen. I de förhandlingar som varit har man kommit fram till att de som är provanställda inom kundtjänstorganisationen inte kommer få fortsätta, säger Gunilla Dyrhage, avdelningschef Arbetssökande på verksamhetsområde Direkt.
Oklart om de utlovade 100 tjänsterna tillsätts
Det innebär att drygt 20 personer blir kvar på kundtjänstkontoret i Lycksele – 80 färre än de tidigare utlovade 100 tjänsterna.
Är det fortfarande ett mål över tid att anställa 100 personer här?
– Det är för tidigt att uttala sig om det nu. Det som sker nu är att vi kommer ha turordningsförhandlingar som påbörjas i april. Eftersom vi ska utöka kundtjänstorganisationen kommer vi se var de tjänsterna hamnar. Det kommer handla om omplaceringar från lokala arbetsförmedlingskontor till kundtjänst. Vi vill ta vara på den kompetens som finns inom organisationen redan, säger Gunilla Dyrhage,avdelningschef arbetssökande på verksamhetsområde Direkt.