Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, meddelar att myndigheten är klar på olycksplatsen där planet i Umeå kraschade. Foto: Statens haverikommission/SVT

Haverikommissionen klar på olycksplatsen i Umeå

Uppdaterad
Publicerad

En vecka efter flygolyckan i Umeå som krävde nio människors liv är Haverikommissionen klar på plats i Umeå.

– I dag rullar arbetet igång med flygplansvraket i våra lokaler i Strängnäs, säger avdelningschef Peter Swaffer till TT på måndagen.

Det kommer att göras ett antal besök till Strängnäs under utredningens gång, men främst ska arbetet utgå från Haverikommissionens kontor i Stockholm, säger Swaffer.

På plats för att följa utredningen finns också en så kallad ackrediterad representant från Australiens motsvarighet till Haverikommissionen, Australian Transport Safety Bureau (ATSB). Den aktuella flygplansmodellen, Gipps Aero GA8 Airvan, tillverkas i Australien.

Flygkraschen i Umeå

Representant från Australien

– Haverikommissionen i Australien har rätt att utse en ackrediterad representant som ingår i utredningsgruppen, eftersom de är state of manifacture, säger Peter Swaffer.

– Det är precis som om Saab-plan hade varit med om något utomlands, då skulle svenska haverikommissionen få den rollen. Så vi ser den personen som en resurs.

Representanten får i sin tur utse en rådgivare – i det här fallet medverkar en teknisk rådgivare från Australiens transportmyndighet CASA.

– För flygsäkerheten har vi berörda personer som kan vara behjälpliga av att få ta del av det vi håller på med. Som tillverkande land och certifierande myndighet som CASA är det vettigt att vi träffar dem och sätter in dem i fallet.

Kvalitetssäkring

När haverikommissionen är färdig med sin faktainsamling, något som bedöms ta flera månader, hålls ett slutet sammanträde med berörda aktörer. Där kommer bland andra australiensiska myndigheter och tillverkare av olika flygplanskomponenter att delta.

– Det kommer att vara ett tvåvägsmöte. Där vi presenterar vad vi har att säga, men där vi också kan få kvalitetssäkring från de andra aktörerna, säger Peter Swaffer.

Har det skett några framsteg i utredningen ännu?

– Jag har ingen kommentar om det just nu. Vi behöver få lite mer tid på oss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Umeå

Mer i ämnet