Det kommer att göras ett antal besök till Strängnäs under utredningens gång, men främst ska arbetet utgå från Haverikommissionens kontor i Stockholm, säger Swaffer.
På plats för att följa utredningen finns också en så kallad ackrediterad representant från Australiens motsvarighet till Haverikommissionen, Australian Transport Safety Bureau (ATSB). Den aktuella flygplansmodellen, Gipps Aero GA8 Airvan, tillverkas i Australien.
Representant från Australien
– Haverikommissionen i Australien har rätt att utse en ackrediterad representant som ingår i utredningsgruppen, eftersom de är state of manifacture, säger Peter Swaffer.
– Det är precis som om Saab-plan hade varit med om något utomlands, då skulle svenska haverikommissionen få den rollen. Så vi ser den personen som en resurs.
Representanten får i sin tur utse en rådgivare – i det här fallet medverkar en teknisk rådgivare från Australiens transportmyndighet CASA.
– För flygsäkerheten har vi berörda personer som kan vara behjälpliga av att få ta del av det vi håller på med. Som tillverkande land och certifierande myndighet som CASA är det vettigt att vi träffar dem och sätter in dem i fallet.
Kvalitetssäkring
När haverikommissionen är färdig med sin faktainsamling, något som bedöms ta flera månader, hålls ett slutet sammanträde med berörda aktörer. Där kommer bland andra australiensiska myndigheter och tillverkare av olika flygplanskomponenter att delta.
– Det kommer att vara ett tvåvägsmöte. Där vi presenterar vad vi har att säga, men där vi också kan få kvalitetssäkring från de andra aktörerna, säger Peter Swaffer.
Har det skett några framsteg i utredningen ännu?
– Jag har ingen kommentar om det just nu. Vi behöver få lite mer tid på oss.