Det var den 14 juli år 2019 som ett plan kraschade på ön Storsandskär i Umeå under fallskärmshoppning. En pilot och åtta fallskärmshoppare omkom, vilket gör olyckan till en av de dödligaste civila flygolyckorna i svensk historia.
”Begränsad erfarenhet”
Haverikommissionen skriver i rapporten att det lastbesked som piloten fick inte innehöll någon information om hopparnas individuella vikter eller lastens massa. Piloten kunde alltså inte göra någon egen beräkning av massa och balans innan flygningen.
Flygplanet var baktungt och masscentrum förflyttades så att flygplanet blev instabilt. När piloten begärde att få stiga ovanför molnen var farten avtagande.
Flera faktorer bidrog till kraschen
Haverikommissionens slutsats är att piloten förlorade kontrollen över planet på grund av låg fart och att flygplanet var instabilt på grund av att det var baktungt i kombination med väderförhållandena och pilotens kunskaper och erfarenhet.
– Piloten hade behörighet att utföra flygningen men han hade inte någon instrumentbehörighet, det vill säga, han var inte utbildad för att kunna framföra flygplanet utifrån att bara titta på flyginstrumenten, det krävdes därför visuella referenser, säger Peter Swaffer.
I rapporten ger Haverikommissionen också nya säkerhetsrekommendationer kring fallskärmshoppning.
Hela rapporten från Statens haverikommission kan du läsa här och hela videopresentationen finns här.
Haverikommissionens rekommendationer
EASA rekommenderas att:
– Överväga att införa en formell utbildning för piloter som bedriver flygningar inom fallskärmsoperationer.
– Se över rutinerna för godkännanden av massa- och balansunderlag vid certifiering av luftfartyg godkända för fallskärmsoperationer.
Transportstyrelsen rekommenderas att:
– I sin tillsynsverksamhet verka för att ändamålsenliga lastinstruktioner eller motsvarande finns och tillämpas inom fallskärmsoperationer.
– Med hjälp av SFF vidta åtgärder i syfte att säkerställa att licensierade fallskärmshoppare har tillräckliga kunskaper om luftfartygs massa och balans och flygoperativa konsekvenser vid förflyttning i luftfartyget och att piloten/befälhavaren får det stöd som är nödvändigt för att de regler som gäller för flygningen upprätthålls.
Källa: Statens haverikommission