Användandet av hörselkåpor i förskola och skola är inget nytt fenomen. Det kan användas för att skapa lugn för barn med olika diagnoser, eller för att möjliggöra olika sorters arbetssätt i klassrummen. Till exempel när vissa elever jobbar i diskussionsgrupper samtidigt som vissa elever jobbar individuellt, då i tystnaden från hörselskydd.
– Det är mest skönt, säger Anna Edholm, i klass ett på Östtegsskolan.
Läs mer: Forskaren: ”En olycklig utveckling”
Dålig akustik i klassrummet
På Östtegs skola i Umeå har hörselkåpor använts sedan renoveringarna av lokalerna 2015. Akustiken och ljudmiljöerna blev försämrade efter ombyggnationerna, och högljudd ventilation tillsammans med till exempel skrapande stolar i klassrummen gjorde att skolledningen valde hörselkåpor som ett sätt att skapa ro för eleverna.
– Det handlar inte om att det är skrikigt och oordning i klassrummen, för så är det inte. Men vissa barn behöver att det är knäpp tyst i klassrummen från ljud som alltid finns, som skrapande stolar eller om man viskar till klasskompisen, säger Petra Norqvist, rektor på Östtegs skola.
Tystnad ska vara en möjlighet
Oftast används skydden av elever med kognitiva svårigheter, men finns också hängandes i klassrummet för alla elever som vill låna.
– Den spontana reaktionen från de flesta var att ”är det ett sådant liv att hörselkåpor krävs?”. Men vi har förklarat att det inte handlar om det. Utan att det ska finnas en möjlighet för de barn som behöver isolera sig helt från ljud, säger Petra Norqvist, som själv menar att det inte är en helt optimal lösning.
Ska det behövas hörselkåpor i skolan?
– Jag vet att det finns elever som alltid kommer att vilja ha hörselskydd både i skolan och när de till exempel går på bio. Men det är undantagsvis, det här ska inte vara en standardlösning, naturligtvis inte, säger hon.