Arbetet med Norrbotniabanan, den 27 mil långa järnvägen mellan Umeå och Luleå, pågår för fullt. Som en del i det omfattande projektet arbetar Trafikverket tillsammans med bland annat samebyar, gruvbolag och Umeå universitet med metoder för att skydda ren och annat vilt från väg och järnväg.
Målet har varit att ta fram ett smidigt och kostnadseffektivt system som minskar risken för olyckor. Projektet har pågått under två och ett halvt års tid.
– Utmaningarna har framför allt varit försök med ren och de beter sig inte alltid som man önskar. Sedan hade vi initialt problem med tekniken, säger Jonas Jonsson, miljöansvarig på Trafikverket för Norrbotniabanan.
”Måste byta ljud”
Det man har fått fram är ett detekteringssystem som använder värme- och rörelsesensorer som ska reagera på när renar eller annat vilt passerar. Det ska trigga igång ett ljudsystem som skrämmer djuren att vända om.
– Vi såg ganska snabbt att renarna vande sig vid ljudet. Vi har testat en mängd olika ljudsignaler. Det vi ser är att vi måste byta ljud. Det får inte vara samma, då förstår de att det inte är farligt.
Svårt att skrämma renar
Tobias Jonsson från Grans sameby håller med om att det funnits utmaningar med att testa metoden på renar.
– Renen är tam fast ändå inte, vilket gör att den inte är lika enkel att skrämma som andra vilda djur. Sedan finns det också en parameter att det kan bli stora ansamlingar av ren på vissa platser som också gör det svårt att avvärja, säger han.