Om att sälja en stad som plötsligt hamnar i världshändelsernas centrum, om dess resa dit, om att vända ett samhälle på nedåtgående till en expansiv region, och om politisk populism mitt i allt det där. Ungefär så låter sammanfattningen om den planerade dokumentären.
– Det är väldigt intressant att höra om Skellefteås medvetna strategi för att marknadsföra sig och sätta in det i ett större perspektiv, tycker Mattias Löw som idag först träffar kommunchef Kristina Sundin Jonsson för ett samtal.
Flera inspelningar
På kvällen träffar han också före detta näringslivschefen Bengt Ivansson som var en drivande kraft i att marknadsföra kommunen som en bra plats för etablering av en batterifabrik. I början av hösten blir det också fler inspelningar här.
– Men en del ska också spelas in i USA, berättar han utan att vilja avslöja hur långt de hittills kommit i jakten på att hitta den röda halsdukens ägare.
Mattias Löw berättar om det detektivarbete som inspelningen av ”Den röda halsduken” inneburit i klippet ovan.