Trenden har märkts av på Västerbottens museum, där man varje år ställer en fråga till besökarna på julmarknaden, om vardagsföreteelser kring julen.
Hillevi Wadensten, etnolog och antikvarie, ser att trenden är nedåtgående för julkorten i de svenska brevlådorna.
– Första året frågade vi besökarna vad de skriver för typ av julkort och hur många de skriver. Då kunde vissa svara att de skrev 50 julkort och att de började redan på sommaren. 15 år senare svarar många fler att de skickar julkort via mail, säger hon.
Fortfarande populärt
Enligt en undersökning som TNS SIFO gjort på uppdrag av Postnord ser hela 78 procent av svenskarna fram emot att få julkort hem i postlådan och 7 av 10 uppger att de kommer att skicka sina julhälsningar som julkort*.
– I vår alltmer digitala värld kan fysiska julkort i postlådan vara en välkommen motpol. De senaste årens undersökningar visar att julkorten behåller sin ställning som det populäraste sättet att både få och skicka julhälsningar, säger Anders Holm, chef för PostNord Sverige i ett pressmeddelande
Förra julen skickade svenskarna drygt 24 miljoner fysiska julhälsningar.
Sista dag för att få fram sitt julkort i tid om man väljer att använda det billigare julfrimärket är 16 december. Med vanligt frimärke kan man vänta till den 22 december.
* Fotnot: Undersökningen bygger på 1 200 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.