Risk för brister i kvaliteten i brofästen till nya bron i Skellefteå

Uppdaterad
Publicerad

Företaget som bygger den nya bron över älven i Skellefteå var överlägset billigast. Men nu tvingas företaget byta metod för brobygget, och det finns dessutom risk för brister i kvaliteten i materialet.

Gjutningen på de två första brofästena gick inte som det var tänkt och nu ska betongprover undersökas. Orsaken var oväntade väderförhållanden i november. När man gjuter är det viktigt att recepten är optimerade och allt sker i rätt tid. Här uppstod sprickor och gjutblåsor.

– Det ligger på entreprenören att kontrollera, utreda och dokumentera det här, säger Karin Degerfeldt som är funktionschef vid projektledningsfunktionen på Skellefteå kommun.

Som byggherre har kommunen också anlitat en besiktningsorganisation som kontrollerar konstruktionen under projektet.

SVT Nyheter har sökt företaget som inte ställer upp på intervju men till sist svarar i mejl att man hanterar avvikelsen och kommer att åtgärda problemen som uppstått.

Bytt metod för att bygga bron

Företaget Kauno Tiltai som är totalentreprenör skulle använda pråm för att bygga bron. I ett kommunfullmäktigeprotokoll anges just den metoden som ett skäl att välja bolaget eftersom den byggmetoden framhölls vara billigare.

Nu byter entreprenören byggmetod eftersom man anser att förutsättningarna har förändrats. Istället bygger man en provisorisk bro som man ska bygga den nya bron ifrån.

Företagets anbud var cirka 200 miljoner kronor, alltså hundra miljoner kronor lägre än tvåan i upphandlingen och hälften så lågt som trean.

Frågan är om bytet av metod kommer att innebära fördyrningar för kommunen. Se Karin Degerfeldts svar i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.