Det är svårare att restaurera än att renovera, förklarar Tommy Höjsten, nationell samordnare för järnvägsbroar i region Norr på Trafikverket. Det svåraste är att få något nytt att se gammalt ut.
– Vi har jobbat hela vintern med att ta fram 20 olika betongkulörer bara för att det ska se gammalt ut. Nu har vi hittat en som vi ska jobba vidare med, säger projektledaren Tommy Höjsten.
Vad kostar restaureringen?
I dagsläget är det svårt att uppskatta hur dyr restaureringen kommer att bli, men Trafikverket uppskattar kostnaden till mellan tre och fem miljoner kronor. Projektet kommer att pågå i ungefär tre till fyra år.
– Den kommer att fortsätta att se ut som en järnvägsbro. Vi kommer att lägga tillbaka spåret, fräscha upp räcken och mycket annat, säger Tommy Höjsten.
Tallbergsbroarna
Tallbergsbroarna utgörs av tre järnvägsbroar som går över Öreälven vid Slätforsen, omkring 4 km från Nyåker, Nordmalings kommun. De är en del av Stambanan genom övre Norrland.
En av broarna har byggts om för vägtrafik. De tre broarna visar hur brobyggandet har förändrats under mer än ett sekel.
- Den första bron uppfördes 1891 och är 164 meter lång.
- Den andra bron stod klar 1919, med en total längd på 229 meter.
- Den tredje bron uppfördes under åren 1993-1994 och är 338 meter.
Källa: Wikipedia