Sammanställningen visar att koldioxidutsläppen från Västerbottens lastbilar ökade med 2,5 procent förra året – trots att lastbilarna körde 1,9 procent mindre än året innan. En förklaring enligt Sekab är att fler åkerier gått tillbaka från biobränsle till fossil diesel.
– Vi tycker att den här utvecklingen är mycket oroväckande, vi behöver snabba på utvecklingen och här är det viktigt att det finns en god tillgång av biodrivmedel och att priset på biodrivmedel även på lång sikt är konkurrenskraftigt med de fossila alternativen, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på Sekab.
Flera åkerier SVT pratat med bekräftar att de tidigare kört på biobränsle men att de gått tillbaka till fossila drivmedel. Detta på grund av försämrad tillgång av det mer miljövänliga alternativet.
– Vi körde hela flottan i Umeå på biobränsle men tillgången blev sämre så vi har fått gå tillbaka, säger vd:n för ett av företagen.
Försämrad tillgång
En förklaring åkerierna uppger är införandet av den så kallade reduktionsplikten som innebär att drivmedelsleverantörer måste blanda in biobränsle i fossila bränslen. Den infördes i juli förra året och Energimyndigheten bekräftar att tillgången av biobränslet HVO har försämrats sedan dess.
– Vi har sett att det har minskat väldigt mycket men vi vet inte om det beror på att företagen har bunkrat upp eller om det är något annat, säger Jenny Näslund på Energimyndigheten.
En utredning görs just nu av Energimyndigheten där man samlar in rapporter från respektive bränsleleverantör som omfattas av reduktionsplikten. Resultatet kommer att lämnas till regeringen i juni. Vi har sökt energiminister Anders Ygeman för en kommentar men han har inte återkommit.
Det här är reduktionsplikten
- Drivmedelsleverantörer som är skattskyldiga för bensin eller dieselbränsle som innehåller högst 98 procent biodrivmedel har reduktionsplikt.
- Genom inblandning av biodrivmedel i fossila drivmedel ska företagen minska på växthusgasutsläppen.
- En kvot för hur mycket drivmedel som ska blandas in har satts fram till 2020. Den kommer sedan succesivt att öka.
Källa: Energimyndigheten