Foto: Pär Andersson

Kommunerna kämpar för att hitta behöriga lärare

Publicerad

I veckan är det skolstart, men i många kommuner i Västerbotten är det svårt att hitta behöriga lärare. Många lärare har bytt yrke på grund av missnöje över arbetsbelastningen och löneläget.

– Skulle vi få tillbaka dem skulle vi klara en stor del av den bristen, säger Christer Staaf, chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Vilhelmina.

Enligt en undersökning från Statistiska centralbyrån (SCB) har närmare 1500 lärare i Västerbotten hoppat av sina tjänster för att börja jobba med annat. Anledningarna till detta är bland annat arbetsbelastningen, undermåliga löner och omotiverade arbetsuppgifter.

– Administrationsuppgifter har ökat. Man tycker att saker och ting som till exempel varit på vaktmästaruppgifter har hamnat på läraruppdraget. Och så det i takt med att lönerna inte ökat, så blir det så att många lägger av, säger Johan Norberg som är vice ordförande på Lärarförbundet.

Kommunerna får kämpa

I Vilhelmina kommun upplever Christer Staaf, som är chef för barn- och utbildningsförvaltningen, att det har blivit värre och värre med åren när det kommer till att hitta behöriga lärare. Han tror att ett sätt att lösa den stora lärarbristen i Sverige är att rikta sig till de som en gång varit lärare men valt att sluta.

– Vi har ju en mängd lärare som varit utbildade sen tidigare, men som jobbar inom andra yrken och flytt skolan. Skulle vi få tillbaka dom skulle vi klara en stor del av den bristen, säger han.

Johan Norberg på Lärarförbundet är inne på samma spår:

– Om vi skulle renodla läraruppdraget och se till att få den tid att jobba med det man faktiskt ska göra så tror jag att man kommer känna att ”okej nu har det förändrats, nu vill jag nog tillbaks”. Det i kombination med att höja lärarlönerna skulle vara en väg att gå, säger ha

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.