Sommaren 2023 gjordes en del av bilvägen på Storgatan fram till Västra Esplanaden om till cykelbana.
Ett körfält målades grönt och blått och en sopsäck hängdes över trafikljuset, vilket skapade förvirring bland många. På vintern körde bilar på cykelbanan, där det tidigare varit ett körfält.
Bilköerna har ökat
Cykelbanan har varit en del av ett forskningsprojekt som nu utvärderats. Den visar att antalet cyklister och gående har ökat på gatan efter omvandlingen, men att trafiksäkerheten inte är bättre och att bilköerna ökat.
− Det är främst i korsningen man känner sig som mest otrygg, säger projektledaren Katarina Gref, Umeå kommun.
Bilisterna har samsats i ett körfält istället för två.
– Fordon som ska svänga höger och köra rakt fram har kört i samma körfält, vilket innebär att färre hinner köra när det är grönt.
Finns behov av en cykelbana
Taxiförare, bilister och vissa politiker har varit kritiska till cykelbanan och krävt att den ska tas bort. Kommunen har tagit med synpunkter från medborgarna både från kommunens felanmälningssystem och från sociala medier.
Inom de närmsta veckorna påbörjas arbetet med att ta bort cykelbanan. Bänkar, urnor och cykelparkeringar kommer att vara kvar.
− Det finns ett behov av cykelbana, mer grönska och uteserveringar, men vi behöver skruva på lösningar för att få till det riktigt bra, säger projektledaren Katarina Gref, Umeå kommun.
Har kostat 1,9 miljoner
Projektet har kostat omkring 1,9 miljoner kronor.
– Eftersom det här varit en flexibel gatuomvandling är kostanden låg jämfört med en ombyggnation. Nu är det främst arbetskostnader, säger Gref.