I juni ersattes ett av två körfält på Storgatan i Umeå med en grön- och blåmålad asfalt – en ny cykelbana. Umeå kommuns tanke med projektet var att göra stadens gator trevligare, samt skapa mer utrymme för cyklister och gångtrafikanter.
Trafikljus täck av en soppåse
Det trafikljus som förut gällde för det nu borttagna körfältet har inte tagits ur bruk. Istället har Trafikverket placerat en soppåse över trafikljuset, men det gröna och gula ljuset skiner igenom.
Hur kan det få se ut så här?
– Med soppåsen önskar vi att de gör korrigeringar med trafikljuset, vi vill helst av allt stänga den. Kommunikation med Trafikverket är pågående, säger Christina Bernhardsson (S), ordförande tekniska nämnden.
Bilisterna måste ta ansvar
Trots att trafikljuset är blockerat och en rad med gummistolpar är placerade längs med cykelbanan fortsätter bilar att köra där.
– Då gör de fel, då väljer de att begå sitt eget fel, den filen är inte till för att en bil ska köra där, säger Christina Bernhardsson (S).
Har ni på kommunen gjort tillräckligt för att skapa en säker trafiksituation?
– Vi jobbar på det, vi vill få Trafikverket att ta sitt ansvar, säger säger Christina Bernhardsson (S).
Moderaterna kritisk: Orsakar köer
Stefan Nordström (M) vice ordförande tekniska nämnden, är kritisk till hela gatuprojektet.
– Det orsakar köer och tomgångskörning, det blir sämre åtkomst till centrala delar. Det är inte heller alla som kan cykla till stan, säger han.
Christina Bernhardsson:
– Köerna handlar inte om en halvtimme, en timme, det kan handla om tolv minuter. Vi har gjort det här för att skapa bättre luftkvalitet och ett trivsammare centrum, säger hon.