En kvinna som ser bekymrad ut när hon sitter med miniräknare och räkningar. Fredrik Hedlund, avdelningschef budget- och skuld Umeå kommun.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi vill fortfarande att folk ska höra av sig till oss” – hör avdelningschefen Fredrik Hedlund om kötiden. Foto: Claudio Bresciani/TT, Julia Johjanen/SVT

Kön växer till skuldrådgivningen i Umeå: ”Behovet är enormt”

Uppdaterad
Publicerad

Det är fler och fler som behöver ekonomisk rådgivning i Umeå kommun. Och personer som behöver hjälp får nu vänta nästan fyra månader på ett första möte.

– Behovet av rådgivning är enormt stort, säger Fredrik Hedlund, avdelningschef budget- och skuld.

Privatekonomin är ansträngd för många just nu i och med ökade kostnader på mat, drivmedel och el.

Det ökade trycket märks särskilt av på budget- och skuldrådgivningen på Umeå. I kommunen är väntetiden för att få ett möte med rådgivare nästan fyra månader. Detta visar Konsumentverkets kartläggning i Västerbotten.

– Vi har haft ett tufft år men förhoppningsvis kommer kön lätta, säger Fredrik Hedlund, avdelningschef budget- och skuld Umeå kommun.

Hör Fredrik Hedlund om hur kötiden ska kortas i videon.

Väntetid för rådgivning i Västerbotten

Umeå14 veckorSkellefteå3 veckorVilhelmina3 veckorDorotea2 veckorMalå2 veckorNorsjö2 veckorRobertsfors2 veckorÅsele2 veckorBjurholm1 veckorLycksele1 veckorNordmaling1 veckorSorsele1 veckorStoruman1 veckorVindeln1 veckorVännäs1 veckor

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.